Stockpicker: LIDDS - Stockpicker: LIDDS – Läkemedelsbolaget med fullspäckad agenda (MFN)

2020-03-09 10:15

Stockpicker imponeras av LIDDS fullspäckad agenda för de kommande kvartalen och ser att förutsättningar till att ingå betydande kontrakt och licensavtal framstår som goda. Dagens börsvärde reflekterar knappast potentialen i royaltyintäkterna från Liproca Depot vid en global framgång. Vill det sig väl kan aktien bli en dubblare från dagens nivåer.

Fler än 1 miljon män får varje år diagnosen prostatacancer. Därmed är den en av de vanligaste cancerformerna globalt sett och totalmarknaden för prostatacancer värderas till 46 miljarder kr. Det är till detta område LIDDS längst framskridna projekt riktar sig till.

Bolaget utvecklar nya innovativa läkemedelsprodukter med sin egenutvecklade teknologi, NanoZolid, som möjliggör en kontrollerad frisättning av läkemedel med effekt i upp till sex månader. I kombination med det antiandrogena läkemedlet 2-hydroxy-flutamid har NanoZolid kliniskt visat till och med längre effekt.
--
Summa summarum har LIDDS en fullspäckad agenda för de kommande kvartalen och förutsättningar till att ingå betydande kontrakt och licensavtal framstår som goda. Dagens börsvärde kring 380 Mkr reflekterar i våra ögon knappast potentialen i royaltyintäkterna från Liproca Depot vid en global framgång. Utöver det ser vi en möjlig ytterligare uppsida från bolagets andra lovande projekt. Vill det sig väl kan aktien bli en dubblare från dagens nivåer.

Den finansiella situationen är i dagsläget stabilt, till följd av den senaste nyemissionen samt licensavtal och milstolpebetalningar runt hörnet. Som alltid inom biotech-sektorn är risken dock mycket hög och vår köprekommendation blir därför av spekulativ karaktär.

Fullständig analys och kommentarer hittas via direktlänken: https://www.stockpicker.se/senaste-nytt/lidds-lakemedelsbolaget-med-fullspackad-agenda- och på www.stockpicker.se

Analytiker;

Sebastian Lang, Stockpicker

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Vid frågor, kontakta:

Mats Ahlskog, VD Stockpicker AB

Om Stockpicker AB

Stockpicker har levererat aktietips, analyser och nyheter sedan 1997. Vi är ett oberoende analyshus och unika på den svenska marknaden. Vi analyserar aktier och fonder som är värda att äga, både på kort och lång sikt.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se