Crown Energy
Crown Energy AB: Bokslutskommuniké 2019 (Cision)

2020-02-21 08:30
FJÄRDE KVARTALET – OKTOBER-DECEMBER 2019 · Omsättningen uppgick till 9 923 (18 713) TSEK. · Rörelseresultatet uppgick till -8 388 (4 248) TSEK. · Finansnetto uppgick till 45 999 (44 894) TSEK. · Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -10 511      (-33 283) TSEK. · Resultatet före skatt uppgick till 27 100 (15 859) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 18 696 (-16 981) TSEK, motsvarande 0,04 (0,04) SEK per aktie. HELÅRET – JANUARI-DECEMBER 2019 · Omsättningen uppgick till 48 788 (76 633) TSEK. · Rörelseresultatet uppgick till -996 (22 075) TSEK. · Finansnetto uppgick till 112 981 (324 569) TSEK. · Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till 94 198 (-82 612) TSEK, varav 141 877 (0) TSEK avser orealiserade värdeförändringar i fastighetstillgångar som innehas för försäljning. · Resultatet före skatt uppgick till 206 183 (264 032) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 133 599 (186 909) TSEK, motsvarande 0,28 (0,39) SEK per aktie. VIKTIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTERINGSPERIODEN JANUARI-DECEMBER 2019 · Den 30 april 2019 signerade Crown Energy avtal om försäljning av fastigheten C-View i Angola. Köparen är den angolanska staten, via finansministeriet. Fastigheten betalas över tre år i totalt sex lika stora betalningar och betalningen sker i den angolanska valutan kwanza. Fastigheten redovisas som en tillgång till försäljning fram till dess att äganderätten går över till köparen. Per 31 december har tillgången redovisats till verkligt värde, vilket motsvaras av avtalad köpeskilling, diskonterad över betalningsperioden om tre år. Det verkliga värdet uppgår vid rapporteringsperiodens slut till motsvarande 383 586 TSEK. · Under det fjärde kvartalet 2019 devalverades den angolanska valutan kwanza, efter nio relativt stabila månader. Devalveringen har haft en påverkan på Koncernens resultat och finansiella ställning under 2019.  Till exempel, så har värdet i SEK på C-View fastigheten minskat mellan tredje och fjärde kvartalet från 514 922 TSEK till 383 586 TSEK, en minskning på 26 procent, enbart hänförlig till valutakurseffekter. När intäkterna under det fjärde kvartalet jämförs med intäkterna under det tredje kvartalet, är de i princip oförändrade i kwanza, men har även de minskat i SEK med 26 procent. Eftersom valutasituationen har varit volatil i Angola under de senaste tre åren, har Crown Energy vidtagit förebyggande åtgärder för att minska valutariskerna. Till exempel, så placeras lokal valuta i statsobligationer indexerade till USD och i enlighet med kontraktet för försäljningen av C-View, så har transaktionen en inflationsjustering. Utöver detta så är vissa hyreskontrakt indexerade mot USD. HÄNDELSER EFTER RAPPORTERINGSPERIODENS SLUT · Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång VD HAR ORDET BÄSTA AKTIEÄGARE OCH INVESTERARE,       2019 blev ett intressant år med några betydande positiva händelser för Bolaget och i övrigt ett fortsatt arbete med att skapa nya affärer och intäkter, främst inom affärsområdet Asset Development and Management, men också inom Energy. Vi gjorde en stor affär genom en försäljning av en av fastigheterna i portföljen i Luanda, Angola. Den 30 april offentliggjorde vi att den angolanska staten förvärvar C-View-fastigheten till ett värde av 19 541 miljoner kwanza, vid tidpunkten motsvarande cirka 575 MSEK före skatt och avtalad inflationskompensation. Detta var en premie över anskaffningspris med 55 procent, eller cirka 200 MSEK. Det här är en mycket bra affär för Crown Energy som är skuldfritt och därför kommer betalningarna från försäljningen av fastigheten att stärka vår kassa avsevärt under den kommande treårsperioden. Denna affär försvarar också förvärvet av verksamheten Asset Development som vi slutförde 2017. Affären kommer att bidra till kapital för framtida investeringar, samt ligger i linje med vår verksamhetsmodell. Vi har under det fjärde kvartalet mottagit en första betalning från köparen. Inom affärsområdet Energy arbetar vi också intensivt för att kapitalisera på de befintliga tillgångarna. Vi inväntar nyheter från vår partner och tillika operatören – Africa Energy - för vårt sydafrikaprojekt Block 2B om ansökan att gå in i nästa prospekteringsfas som sannolikt inkluderar åtagande om borrning, vilket de också för närvarande söker partner för att genomföra. Det ska bli väldigt spännande att följa den utvecklingen under 2020. Kostnaden för Crown Energys andel i en framtida borrning är finansierad i enlighet med tidigare utfarmningsavtal med Africa Energy. Det var mycket viktigt att få in betalning från köparen (angolanska staten genom finansministeriet) för C-View-fastigheten, även om det skedde med viss fördröjning. En del byråkrati och registreringar av försäljningsavtalet med berörda myndigheter har klarats av och vi förväntar oss att köparen fortsättningsvis betalar enligt avtalet, dvs totalt sex betalningar över tre år. Devalveringen av angolanska valutan har givetvis temporärt eroderat något av värdet på denna betalning i vår svenska redovisningsvaluta. Det är viktigt att nämna åtgärder och befintliga kontraktsmässiga förutsättningar som motverkar effekterna av kwanzans devalvering. Dels så arbetar vi aktivt med att placera likvida medel i lokal valuta i Angola i räntebärande, och till amerikanska dollarn indexerade, statspapper, vilket aktivt balanserar negativa effekter. Den andra åtgärden gäller vårt kontrakt avseende försäljningen av fastigheten C-View, med den klausul om kompensation för inflation över betalningsperioden, vilket innebär att vi vid slutfakturering justerar för registrerad inflation över hela betalningsperioden om tre år, vilket bör ge ett bra skydd mot negativ utveckling av den lokala valutan. Crown Energy fortsätter att drivas med två affärsområden, Energy och Asset Development. Hittills kan vi märka framsteg att attrahera partners och kunder för våra erbjudanden, även om det tar längre tid än vi hoppats på. De argument vi hade inför förvärvet av Asset Development-verksamheten gäller fortfarande. Synergier mellan affärsområdena, samt den mycket större storleken på Crown Energy som helhet och det kapital vi idag har tillgång till, skapar förutsättningar för nya affärer för Bolaget. Fastighetsverksamheten har under kvartalet löpt på med relativt oförändrad omfattning och resultat jämfört med föregående kvartal. Under rapporteringsperioden har dock angolanska valutan kwanza sjunkit i värde gentemot svenska kronan, vilket fått negativa effekter i den finansiella rapporteringen i innevarande rapporteringsperiod. För helåret 2019 får detta givetvis samma konsekvenser. Detta tillsammans med det tapp i uthyrningsgraden för en av fastigheterna i portföljen som vi redovisar i rapporten för första kvartalet 2019, samt att vi under året successivt fasat ut hyresgäster vi haft i fastigheten C-View inför överlämnandet av fastigheten till köparen, gör att för helåret har intäkterna gått ner 36 procent till 48,8 MSEK (76,6). I lokal valuta gick intäkterna ner 18 procent för helåret 2019. Under året har fastighetsrelaterade kostnader minskat med 28 procent till 17,1 MSEK (23,9) och vi arbetar med att ytterligare effektivisera förvaltningen inom fastighetsrörelsen för att minska dessa kostnader. Övriga externa kostnader har fortsatt att vara relativt höga för Bolaget. Styrelsen har valt att investera för nya affärer och samtidigt anpassa den legala strukturen för att hantera kommande nya affärer. Detta innebär i praktiken att vi under 2018 och 2019 haft högre kostnader, som vi för framtiden kan kapitalisera på, och som på sikt därför kan antas minska samtidigt som vi arbetar för att expandera intäktsbasen. I tillägg bör nämnas att vi har haft kostnader av engångskaraktär hänförliga till försäljningen av fastigheten C-View under 2019. Cirka 4 MSEK är betalat till en angolansk myndighet för att få försäljningskontraktet för C-View formellt stämplat och godkänt och som är redovisat som kostnad under övriga externa kostnader 2019. Till följd av transaktionen med fastigheten C-View under 2019 redovisas värdeförändringen som ett orealiserat resultat om 142 MSEK. Vi arbetar fortsatt med våra olje- och gasprojekt för att kunna utveckla dessa att generera ekonomisk tillväxt för Bolaget och vi arbetar konkret med processer som vi hoppas att vi kan kommunicera till marknaden. Men att ge ett tidsperspektiv på detta vågar vi oss inte på. Priset på råoljan har pendlat mellan 60 till 65 USD per fat under fjärde kvartalet 2019 och vid en tidpunkt gick oljepriset upp avsevärt till följd av politiska spänningar kring Persiska Viken. Marknaden bedömer att oljepriset fortsätter strax under 60 USD per fat under årets första sex månader för att ha en lite långsiktigare syn på ett oljepris om 65 USD per fat. Oljepris på dessa nivåer kan fortsätta att stimulera marknaden att investera i sådana projekt som Crown Energy har. I dagsläget innehar Bolaget fyra prospekteringslicenser, belägna i Irak, Sydafrika, Ekvatorialguinea och Madagaskar. För Sydafrika ser vi mycket fram emot vad vår partner och tillika operatören för licensen, Africa Energy, kan komma att kommunicera vad gäller deras utfarmning som de söker för sina andelar. En utfarmning, tillsammans med en godkänd förnyelse av licensen in i en ny prospekteringsperiod som innefattar borrningsåtagande, ger oss en konkret tidsplan för vidare aktiviteter på licensen. Vad gäller Madagaskar, så löpte den nuvarande licensperioden ut i november 2019. Crown har ansökt om ytterligare förlängning och diskuterar detta med myndigheterna. Däremot fortsätter Crown Energy att utvärdera licensens värde. Crown kommer att invänta feedback från myndigheterna innan vi beslutar om den bästa vägen framåt för Bolaget vad gäller denna licens. Skulle myndigheterna inte godkänna förlängningsansökan, innebär detta att licensen kan tas tillbaka av myndigheten och då skulle nedskrivningsbehov föreligga med 100 procent av värdet. Värdet på licensen uppgick per 31 december till 96 MSEK. Nya affärer förblir Bolagets viktigaste fortsatta fokus. Det har dock tagit längre tid än vad vi har hoppats på. Det finns en rad faktorer som detta beror på, men det går att sammanfatta situationen såsom att om en första affär kan genomföras, så har vi flera ytterligare affärer att sannolikt kunna realisera därefter. Vi ser det som en kedja av händelser som kan utlösas om vi får ett positivt utfall i någon av de pågående införsäljningsprocesser som vi är involverade i. Vi arbetar för att det ska lossna i den delen. Andreas Forssell, VD Crown Energy Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2020 vid den tidpunkt som är angiven av Crown Energys nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Crown Energy - I dag