Vestjysk Bank
Vestjysk Banks Årsrapport 2019 (GlobeNewswire)

2020-02-20 08:20

Finanstilsynet

Nasdaq Copenhagen A/S

20. februar 2020

Hovedpunkter for 2019
Vestjysk Bank realiserede i 2019 et resultat efter skat på 478 mio. kroner. Resultatet er positivt påvirket salg af aktier i Sparinvest Holdings SE som meddelt i selskabsmeddelelse af 30. august 2019 og yderligere aktivering af udskudt skatteaktiv pr. 31. december 2019. Resultatet er negativt påvirket af en værdiregulering på domicilejendomme som følge af en reduktion i lejeværdien samt øgede omkostninger til investeringer i IT til sektor- og lovopgaver. Nedskrivningsbehovet er generelt på et lavere niveau end i 2018 og bankens resultat efter skat i 2019 er samlet set meget tilfredsstillende.

• Resultat efter skat på 478 mio. kroner (296 mio. kroner i 2018), hvilket giver en forrentning af egenkapitalen efter skat på 17,2%. Før gevinst ved salg af aktier i Sparinvest Holdings SE og yderligere regulering af det udskudte skatteaktiv udgør resultatet 313 mio. kroner, hvilket giver en forrentning af egenkapitalen efter skat på 11,3%.
  • Basisindtægter på 1.055 mio. kroner (909 mio. kroner i 2018), heraf kursreguleringer på 185 mio. kroner (35 mio. kroner i 2018).
  • Salget af aktier i Sparinvest Holdings SE i 3. kvartal 2019 har givet banken en gevinst på 142 mio. kroner.
  • Omkostningsprocent på 48,2 (52,9% i 2018). Excl. indtægten fra salg af aktier i Sparinvest Holdings SE udgør omkostningsprocenten 55,6.
  • Værdiregulering af bankens domicilejendomme med 38 mio. kroner, hvoraf 21 mio. kroner indregnes i årets resultat.
  • Basisresultat før nedskrivninger på 547 mio. kroner (428 mio. kroner i 2018).
  • Aktivering af udskudt skatteaktiv med yderligere 23 mio. kroner. Det aktiverede skatteaktiv udgør herefter 98 mio. kroner og det ikke aktiverede udskudte skatteaktiv udgør 480 mio. kroner.
  • Nedskrivninger på udlån og tilgodehavender m.v. på 64 mio. kroner (186 mio. kroner i 2018). Nedskrivninger på landbrug udgør fortsat den største andel af nedskrivningerne.
  • Bankens kapitalkrav er på 13,6%, hvilket består af et individuelt solvensbehov på 10,1%, en generel kapitalbevaringsbuffer på 2,5% og en kontracyklisk buffer på 1,0%.
  • Bankens kapitalprocent er 21,1, hvilket indebærer en overdækning på 7,5 procentpoint svarende til 1.070 mio. kroner.
  • Bankens NEP-kapitalprocent udgør 21,1. NEP-kravet er indfaset med 0,625%, som tillægges kapitalkravet. NEP-kravet udgør 14,2%. Overdækningen er herefter 6,9 procentpoint, svarende til 980 mio. kroner.

Forventninger til regnskabsåret 2020
Vestjysk Bank forventer et resultat efter skat i niveauet 250-300 mio. kroner. Der er dog aktuelle usikkerheder om udviklingen i verdensøkonomien og særligt udviklingen i afregningspriserne på landbrugsvarer. En væsentlig negativ udvikling kan påvirke størrelsen af bankens nedskrivninger.

Vestjysk Bank har i lighed med andre pengeinstitutter indført negative renter for private kunder med virkning fra 15. februar 2020 for pensionsmidler over 10.000 kroner i indestående og pr. 15. marts 2020 for frie midler over 500.000 kroner i indestående. Effekten af dette er indregnet i forventningerne til 2020 og banken følger udviklingen i sektoren nøje på dette punkt.

Henvendelser
Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til administrerende bankdirektør Jan Ulsø Madsen på tlf. 96 63 21 04.

Vestjysk Bank A/S

Kim Duus                                      Jan Ulsø Madsen