Swedbank
Amnesty International och Rädda barnen i topp hos spararna i Swedbank Humanfond (Cision)

2020-02-17 10:11
Varje år skänker spararna i den ideella aktiefonden Swedbank Humanfond nära 45 miljoner kronor till välgörande ändamål. Fonden är avgiftsfri och två procent av kundens sparande går till en av kunden vald ideell organisation. Sedan starten 1992 har fondspararna skänkt totalt över en miljard kronor till välgörande ändamål, och i år toppas spararnas lista av Amnesty International och Rädda barnen.
Den 14 februari 2020 var det återigen dags för den årliga utdelningen och i år skänkte spararna i Swedbank Humanfond nästan 45 miljoner kronor till 73 olika välgörenhetsorganisationer. I topp hos spararna placerar sig Amnesty International och Rädda barnen, precis som förra året. Men även mindre svenska aktörer som till exempel Sveriges Ingenjörers Miljöfond, tar sig också återigen högt upp på spararnas lista och landar på en stark tredjeplats. - Just bredden på spararnas urval visar tydligt hur många engagerade sparare vi har i Swedbank Humanfond. Utdelningen betyder mycket för välgörenhetsorganisationerna. Till Amnesty International delar spararna till exempel ut nästan 6 miljoner, till Rädda barnen drygt 5 miljoner och till Sveriges Ingenjörers Miljöfond nästan 4 miljoner. Vi vill skicka ett stort och varmt tack till alla de som valt att spara i fonden och som låter sitt sparande göra en fantastisk skillnad, säger Liza Jonson, vd på Swedbank Robur.   Swedbank Humanfond investerar långsiktigt i bolag som genom sina produkter, tjänster eller verksamheter kan bidra till omställningen till ett mer hållbart samhälle. Fonden investerar även i bolag där Swedbank Robur identifierat en påbörjad omställning att framöver bidra till en mer hållbar utveckling. - Swedbank Roburs egen fördjupade hållbarhetsanalys är en viktig del i processen och i valet av aktier som fonden investerar i. Vi tror verkligen på möjligheten att investera hållbart och samtidigt ge god avkastning till fondspararna, det ser vi i resultatet för 2019. Under året hade Swedbank Humanfond en avkastning på strax över 30 procent vilket också gör att utdelningen ökar i år, säger Catrin Jansson, förvaltare Swedbank Humanfond. Lista över de 73 välgörenhetsorganisationer som får ta del av spararnas utdelning 2020 (länk (https://online.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE26546624)). Mer information om Swedbank Humanfond (länk (https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/fonder/hallbarhet-i-fonder/humanfond.html)). Kontakt: Carina Sesser Nylund, presskontakt Swedbank, tfn: +46 72 230 52 64 Riskinformation Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både minska och öka i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. En fond med riskklass 6-7 kan både minska och öka kraftigt i värde, på grund av sin sammansättning och de förvaltningsmetoder som används. Faktablad, informationsbroschyrer och fondbestämmelser för Swedbank Roburs fonder finns att hämta hos din återförsäljare eller på swedbank.com/fondlistarobur

Swedbank A - I dag