Avanza Bank Holding
December: Defensiva aktieköp (MFN)

2019-12-30 07:00

”Tiotalet avslutar starkt. Den genomsnittliga börsuppgången bland världens mer utvecklade ekonomier uppgår för 2019 till hela 28 procent. Stockholmsbörsen placerar sig i topp med dryga 31 procents uppgång. Vad gäller synen framåt är såväl de stora globala investerarna som de svenska privatspararna optimistiska. Privatspararna avslutar året med att nettoköpa aktier och sett över hela året är nettoköpen dubbelt så stora som i fjol”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 175 000 affärer per dag i december. Det är en ökning med 21 procent jämfört med samma månad i fjol.

Köplistan toppas av Ericsson följt av börsens största investmentbolag Investor.

”Investmentbolag generellt och Investor i synnerhet, är några av årets mest köpta aktier och här tycker jag spararna tänker helt rätt. Ett av de absolut vanligaste investeringsmisstagen privatsparare gör är vanligtvis att vara för enbenta och spara i för få aktier. Genom att plocka in en eller ett par investmentbolag i portföljen råder man enkelt bot på detta”, säger Kull.

Köper Säljer
Ericsson Nordea
Investor B SSAB
Telia Hembla
Hemfosa Opus
Kindred H&M
ABB SEB
Electrolux Fingerprint Cards
Volvo SBB
Tele2 Skanska
AstraZeneca Clas Ohlson

Utmärker sig på köplistan gör även mer konjunkturstabila bolag som Telia, Tele2 och AstraZeneca.

”Överlag märks en positiv börssyn hos spararna, men en viss osäkerhet kring konjunkturen hänger sig kvar. Det syns inte minst i de stora köpen i så kallade defensiva bolag med relativt konjunkturstabil verksamhet. I teleoperatörerna är det sannolikt också den höga direktavkastningen som lockar”, säger Kull.

Två av årets mest köpta aktier, Nordea och SEB, återfinns på månadens säljlista.

”Efter senaste årets kräftgång har bankerna i december stigit mer än index och SEB och Nordea ser nu ut att få en positiv kursutveckling sett till helåret. Spararna verkar dock inte tro på något tydligt trendbrott för bankerna, utan tog tillfället i akt och minskade på innehaven. Med tanke på att spararna bottenfiskat i bankerna hela året, och antalet aktieägare i de fyra storbankerna ökat med över 60 procent sedan årsskiftet, låter det som ett rationellt val”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag** December 2019* November 2019 Förändring månad % December 2018 Förändring år %
Avanza 122 700 131 000 -6 96 600 27
Nordnet 49 900 54 300 -8 45 500 10
Skandiabanken 2 400 2 400 0 2 200 9
Privatspararna, totalt 175 000 187 700 -7 144 200 21

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

För mer information:
Johanna Kull, sparekonom Avanza