Jobindex
3. kvartal 2019: Jobindex fastholder forventningerne i nedadgående jobmarked (GlobeNewswire)

2019-11-19 08:21
  • Antallet af jobannoncer falder efter sommerferien for første gang i 10 år.
  • Brexit og frygt for handelskrig får virksomhederne til at holde igen med ansættelser.
  • Jobindex fastholder forventningerne om 310 mio. kr. i omsætning og et resultat på 80 mio. kr.

Markant fald i jobannoncer
Antallet af nye jobannoncer på internettet har i over 10 år været den mest præcise indikator for konjunkturudviklingen på jobmarkedet - og de nyeste tal fra Dansk Jobindex viser, at det ikke går den rigtige vej: "For første gang i 10 år er det totale antal jobannoncer på internettet begyndt at falde efter sommerferien," forklarer Kaare Danielsen, direktør for Jobindex. "Det sæsonkorrigerede tal for jobannoncer lå på 21.400 i oktober måned. Det er kun et mindre fald i forhold til måneden før, hvor tallet var 22.500, men et markant fald i forhold til oktober sidste år, hvor tallet var 24.000 jobannoncer."

Virksomheder tør ikke ansætte
"Man skal huske på at en ansættelse er en langsigtet investering for en virksomhed," siger Kaare Danielsen. "Og usikkerhed omkring hvordan Brexit ender - og frygt for handelskrig mellem USA og Kina - betyder at virksomhederne holder igen med ansættelser," slutter han.

Jobindex fastholder forventningerne
Jobindex-koncernens resultat er fortsat tilfredsstillende med en omsætning på 73 mio. kr. og et driftsoverskud før renter og skat på 31 mio. kr. inklusive indtægter fra salget af de svenske aktiviteter i Jobbsafari. Jobindex fastholder på den baggrund de forventninger for hele året, der blev meldt ud i 2. kvartal: En nettoomsætning i niveauet 310 mio. kr. og et driftsoverskud i niveauet 80 mio. kr.

Vedhæftet fil