Scandinavian Tobacco Group
Scandinavian Tobacco Group A/S - Delårsrapport for 1.-3. kvartal 2019 (GlobeNewswire)

2019-11-14 08:00

Selskabsmeddelelse

Nr. 12 2019

København,14. november 2019

Scandinavian Tobacco Group A/S – Delårsrapport for 1.-3. kvartal 2019
Scandinavian Tobacco Group leverer organisk EBITDA-vækst på 5,4% og stærke pengestrømme i 3. kvartal 2019 Hovedpunkter for 3. kvartal 2019

• Nettoomsætning på DKK 1.846 mio. (DKK 1.887 mio.). Organisk vækst på -4,5%
  • EBITDA før særlige poster på DKK 446 mio. (DKK 398 mio.). Organisk vækst på 5,4%
  • EBITDA-marginen før særlige poster udgjorde 24,2% (21,1%). Eksklusive effekten af IFRS 16 blev marginen forbedret med 1,9 %-point
  • Frie pengestrømme før virksomhedskøb på DKK 503 mio. (DKK 327 mio.)
  • Resultat pr. aktie (EPS) på DKK 1,7 (DKK 2,2). EPS justeret for særlige poster udgjorde DKK 2,6 (DKK 2,4)
  • Aftale om vilkår og betingelser for overtagelsen af Royal Agio Cigars

I 3. kvartal 2019 leverede Scandinavian Tobacco Group A/S en nettoomsætning på DKK 1.846 mio. og EBITDA før særlige poster på DKK 446 mio. Den organiske EBITDA-vækst var på 5,4% i kvartalet med en forbedring i EBITDA-marginen (ekskl. IFRS 16) på 1,9% drevet af Region Smoking Tobacco & Accessories og North America Branded. Den organiske vækst i nettoomsætningen var på -4,5% og drevet af alle divisioner. I 1.-3. kvartal 2019 oplevede koncernen en organisk vækst i nettoomsætningen på -2,4% og organisk EBITDA-vækst på 5,8% og genererede frie pengestrømme før virksomhedskøb på DKK 819 mio. (DKK 464 mio.) og et resultat pr. aktie på DKK 4,7 (DKK 5,1). EPS før særlige poster udgjorde DKK 5,9 (DKK 5,4).

Scandinavian Tobacco Groups CEO, Niels Frederiksen, udtaler: “I 3. kvartal har vi opnået en organisk EBITDA-vækst på 5,4%, fortsatte marginforbedringer og stærke frie pengestrømme trods en skuffende udvikling i den organiske nettoomsætning. Resultatet er skabt på baggrund af solide resultater fra transformationsprogrammet Fuelling the Growth og fortsat likviditetsfokus i hele forretningen. I 3. kvartal kunne vi også løfte sløret for vores planer om at købe Royal Agio Cigars, som er et stort skridt hen imod at indfri vores ambition om at blive den ubestridte leder inden for cigarer og pibetobak.”

Resultatforventninger til 2019
Forventninger til 2019 for frie pengestrømme opjusteres til omkring DKK 1 mia. mod tidligere >DKK 750 mio. Særlige poster ventes at udgøre ca. DKK 200 mio. I de reviderede forventninger til særlige poster indgår transaktionsomkostninger fra overtagelsen af Royal Agio Cigars på ca. DKK 20 mio., omkostninger til lukning af Scandinavian Tobacco Group Lane Ltd.’s fabrik i USA på op til DKK 120 mio. og lavere omkostninger i forbindelse med Fuelling the Growth-programmet end forventet. Forventningerne til organisk EBITDA-vækst er uændrede.

• >5% organisk EBITDA-vækst
  • Særlige poster på ca. DKK 200 mio.
  • Frie pengestrømme før virksomhedskøb på omkring DKK 1 mia. (mod tidligere >DKK 750 mio.)

I 4. kvartal 2019 forventes udviklingen i den organiske nettoomsætning fortsat at være svag.

Telefonkonference og webcast Scandinavian Tobacco Group A/S afholder telefonkonference og webcast den 14. november 2019 kl. 10.00 dansk tid. Præsentationsmaterialet vil være tilgængeligt online ca. en time før webcasttidspunktet på investor.st-group.com. Opkaldsoplysninger: Danmark:          3272 8042 Storbritannien:  +44 (0) 844 571 8892 USA:                +1 631 510 7495 Adgangskode:  3155398 https://edge.media-server.com/mmc/p/duuim98j

For yderligere oplysninger kontakt venligst: Investorhenvendelser: Torben Sand, Head of Investor Relations, telefon: +45 5084 7222 eller torben.sand@st-group.com Pressehenvendelser: Simon Mehl Augustesen, Director of Group Communications, telefon: +45 5084 7211 eller simon.augustesen@st-group.com

Vedhæftet fil

Scandinavian Tobacco G... - I dag