NKT
NKT er valgt som foretrukken leverandør af turnkey eksportkabelløsning til Dogger Bank havvindmølleparkerne Creyke Beck A/B (GlobeNewswire)

2019-09-20 09:26

Selskabsmeddelelse

20. september 2019
Meddelelse nr. 11

NKT har indgået en såkaldt Preferred Supplier Agreement (PSA) som hovedleverandør og installation af on- og offshore DC (jævnstrøm) højspændingseksportkabelsystemer til de potentielle Dogger Bank havvindmølleparkerne Creyke Beck A/B. Projektet udvikles af et joint venture mellem Equinor (50%) og SSE (50%).

Dogger Bank havvindmølleparkerne Creyke Beck A/B har i dag opnået godkendelse i den Contract for Difference (CfD) allokeringsrunde i England, som er en milepæl i retning mod en endelig ordre. Den endelige ordre er betinget af de afsluttende kontraktforhandlinger og af at kunden giver NKT godkendelse til at starte projektet op. Desuden noterer NKT sig, at udfaldet af den juridiske klage, der er indgivet mod CfD-allokeringsprocessen, fortsat er ukendt.

NKT ordren til Dogger Bank havvindmølleparkerne Creyke Beck A/B vil omfatte produktion af cirka 4x175 km 320 kV DC offshore eksportkabler, cirka 4x32 km 320 kV DC onshore eksportkabler og installation foretaget af kabeludlægningsskibet NKT Victoria.

For NKT forventes den endelige ordre at have en kontraktværdi på cirka EUR 360 mio. (cirka DKK 2.685 mio.) i markedspriser, svarende til cirka EUR 300 mio. (cirka DKK 2.235 mio.) i standardmetalpriser. Energikablerne vil blive produceret på NKT’s fabrik i Karlskrona, Sverige, forventeligt med produktionsstart i 2020, og installation forventes at starte i slutningen af 2021.

NKT CEO Alexander Kara siger:
- Jeg er begejstret for at Equinor og SSE, som har været vores kunder gennem lang tid, har valgt NKT som turnkey-leverandør af kabelsystemerne til Dogger Bank havvindmølle-parkerne Creyke Beck A/B og dermed ser os som en anerkendt teknologipartner i markedet for højspænding til jævnstrøm. Derudover er jeg glad for at se det voksende fokus, der er i Europa, på udnyttelse af vedvarende energikilder, som er en tendens der også udgør gode vækstmuligheder for NKT.

Kontakt
Investor Relations:    Michael Nass Nielsen, Head of Investor Relations, tlf.: +45 2494 1654
Presse:                     Helle Gudiksen, Head of Group Communications, tlf.: +45 2349 9098

Vedhæftet fil