Konecranes Oyj
DP World Liège Container Terminal ökar miljöeffektiviteten med Konecranes (GlobeNewswire)

2019-08-21 14:00

Konecranes Port Services kommer att eftermontera elektrifiering till en Konecranes Gottwald Model 2 Mobile Harbor Cranei DP Worlds Liège Container Terminal i Belgien. Elektrifieringen av den mobila hamnkranen kommer att minska på terminalens utsläpp och buller.

Hamnen i Liège är strategiskt beläget längs floden Meuse i östra Belgien. Hamnen är den tredje största flodhamnen i Europa, direkt ansluten till både Antwerpen och Rotterdam.  DP World Liège Container Terminal (DPW LCT) är den enda trimodala terminalen i Vallonien och driver fyra pråmar till Antwerpen varje vecka.

Den mobila hamnkranen Konecranes Gottwald Model 2 Mobile Harbor Crane köptes in 2016 och har använts vid DPW LCT:s södra terminal. I september 2019 kommer den att flyttas från den södra terminalen till den norra terminalen för att möta ökade produktivitetskrav i den delen av hamnen. Vanligtvis transporteras Konecranes Gottwald mobila hamnkranar enkelt med pråm, men det är inte möjligt i detta fall på grund av bronätet. Konecranes Port Services kommer istället att demontera kranen vid den södra terminalen och återmontera den på den nya platsen.

Flytten ger en möjlighet att elektrifiera den mobila hamnkranen, vilket ostöder terminalens övergripande ambition att minska miljöpåverkan. I och med elektrifieringen kan kranen anslutas till elnätet, vilket minskar på både utsläpp och buller. Eftermonteringen inkluderar ett kabeltrumsystem som gör att kranen kan röra sig 150 m från anslutningsplatsen. Om kranens elektriska system kräver underhåll, eller om strömförsörjningen avbryts, säkerställs driften av den befintliga dieselmotorn som blir kranens reservkraftförsörjning.

”På DPW LCT strävar vi alltid efter att minska vår miljöpåverkan på närsamhället. Elektrifieringen av vår hårt arbetande mobila hamnkran kommer att göra den tystare och minska de lokala utsläppen. Detta är ytterligare ett exempel på vårt engagemang för socialt ansvar och miljöeffektivitet. Vi är glada över att återigen ha fått möjlighet att arbeta med Konecranes, och jag är säker på att våra kunder och samhället i stort blir vinnare i slutändan.”, säger Olivier Hia, vd för DP World Liège Container Terminal.

Avtalet understryker Konecranes engagemang i att hjälpa kunderna uppnå det högsta möjliga livscykelvärdet för deras utrustning. Avtalet stöder också Konecranes tilltro till den cirkulära ekonomins möjligheter och företagets åtagande att erbjuda kunderna besparingar genom reparation, modernisering, återanvändning och återvinning av produkter.

Mer information:
Tom Cerpentier, regiondirektör, Benelux, Konecranes Port Services
E-post: tom.cerpentier@konecranes.com eller telefon: +3235464500.

Detta pressmeddelande, tillsammans med en nedladdningsbar bild om en sådan finns, finns tillgänglig på vår webbplats konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

Konecranes Oyj - I dag