Getinge
Getinge lanserar ett nytt mobilt operationsbord för allsidig användning – Maquet Lyra (Cision)

2019-08-19 14:00
Getinge introducerar nu det mobila operationsbordet Maquet Lyra som erbjuder den stabilitet och funktionalitet som är nödvändiga för nästan alla kirurgiska discipliner.
Sjukvårdskostnaderna ökar världen över, ochmed ökat tryck på budgetar blir det allt viktigare att investera i hållbar, multifunktionell infrastruktur. Därför har Getinge utvecklat Maquet Lyra – ett prisvärt och flexibelt operationsbord som tillgodoser behoven inom de flesta kirurgiska discipliner. ”Det här mobila operationsbordet ger kirurger de alternativ de behöver. Det är utformat för universellt bruk och vi har sett till att det ska vara bekvämt att placera patienter på det för de flesta typer av operationer. Ett stabilt och flexibelt bord som det här förbättrar funktionaliteten och ökar kostnadseffektiviteten i operationssalen”, säger Dominik Birkner, produktchef för operationsbord på Getinge. Genom att kombinera universalanvändningsfunktioner med ett brett tillbehörssortiment är Maquet Lyra ett praktiskt bord för allsidig användning. Det har samma gränssnitt som tidigare mobila operationsbord från Getinge och kompatibiliteten med befintliga Getinge-tillbehör garanterar en sömlös integration i operationssalar. ”En av de faktorer som är särskilt viktiga när det gäller ortopedi är stabilitet, eftersom starka krafter appliceras både på patienten och på bordet. Vårt bord Maquet Lyra har en solid bas som garanterar stabilitet och säkerhet för patienter som väger upp till 360 kg, och vi har en mycket bra och hållfast låsmekanism för alla fyra hjul på bordet. Det kan också justeras i flera olika vinklar och lutningar för tvärdisciplinär flexibilitet”, säger Dominik Birkner. Hjulens speciella utformning gör det möjligt att använda bordet omedelbart utan att sänka ner det på en bottenplatta. Bordets bromsar kan frigöras snabbt och enkelt via fotpedalen. ”Bordet har icke spårbundna hjul för att säkerställa att det är flexibelt att flytta i både raka linjer och i sidled, vilket gör det enkelt att transportera och placera det. Färre elektriska komponenter förenklar underhållet för kostnadseffektivt långsiktigt bruk. Och den valfria längdförskjutningen ger kirurgen ökad åtkomst”. Även i den osannolika händelse att bordets programvara stängs ner förblir patienten säker och bordet kan kontrolleras på ett säkert sätt. ”Manöverpanelen för inaktivering är ansluten till en separat krets utan mjukvara däremellan”, säger Dominik Birkner. Getinges operationsbord Maquet har varit betrodda i årtionden, och med det prisvärda bordet Maquet Lyra har Getinge-ingenjörer från Tyskland och Kina samarbetat för att utforma en säker, stabil och prisvärd lösning som tillgodoser behoven hos kunder som inte behöver några extra funktioner. Maquet Lyra tillverkas i Getinges fabrik i Suzhou, Kina. Läs mer om Maquet Lyra >> (https://www.getinge.com/int/product-catalog/maquet-lyra/) Maquet Lyra är CE-märkt och finns att tillgå i hela Europa. Det väntar på registrering i resten av världen. Kontakta din Getinge-representant för mer information. Mediakontakt: Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications Telefon: +46 (0)10 335 5906 E-mail: anna.appelqvist@getinge.com Kort om Getinge Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

Getinge B - I dag