Cortus Energy
Cortus Energy fortsätter samarbetet med Lignin Eko och får en ny beställning i bränsletestprogrammet (GlobeNewswire)

2019-07-16 11:04

Cortus har fått beställning på 40 000 kr från det litauiska bolaget Lignin Eko för att fortsätta tester av de två redan utvalda bränslena för bio-SNG (syntetisk naturgas) produktion med WoodRoll®-förgasning. Ordern avser andra steget i Cortus bränsletestprogram i labbskala. Positiva bränsletester är en förutsättning för ett kommande SNG – projekt i Litauen.

Syntetisk naturgas (SNG), eller biometan, är en sektor med stor potential för WoodRoll®. Naturgas är ett globalt energislag för främst uppvärmning, men i ökande utsträckning även för elproduktion. Infrastrukturen för naturgas är väl utbyggd i stora delar av världen. Under senare år har en medvetenhet, främst inom EU, om att öka andelen förnybart i naturgasnätet noterats och ekonomiska stödprogram är på väg.

Lignin Eko är ett bolag som producerar lignin-baserad biomassa för fjärrvärme samt för processindustrin och är nu intresserade av att hitta nya användningsområden för både lignin men även för andra returträprodukter (spånskivor, byggnadsvirke, träfiberskivor etc.). Länk: http://www.lignineko.lt/en/

WoodRoll® har valts ut av Lignin Eko efter noggranna studier av bl.a. Renewtec Report 008:2019 (LignoSys – systemstudie för småskalig termokemisk omvandling av lignocellulosamaterial till biometan av Jörgen Held (Renewable Energy Technology International AB) och Johanna Olofsson (Lunds Universitet) där de vill utvärdera en förgasningsanläggning i Kedainiai, Litauen.

För mer information, kontakta:
Håkan Sigfridsson, VD Cortus Energy (publ), telefon 08-588 866 30

Om Cortus Energy

Cortus Energy (Publ) utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda.

Cortus Energy har två anläggningar, en testanläggning i Köping (2011-) och en industriell anläggning i Höganäs under idrifttagande. Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North. Mangold Fondkommission AB, e‑post: ca@mangold.se ,  telefon 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser

Cortus Energy - I dag