Tryg
Tryg A/S – 2. kvartals- og halvårsrapport 2019 (GlobeNewswire)

2019-07-10 07:30

Trygs bestyrelse har i dag godkendt 2. kvartals- og halvårsrapporten for 2019.

Præmievækst på 19,7 % eller 5,9 % eksklusive Alka (4,9 % i 2. kvartal 2018). Forsikringsteknisk resultat på 979 mio. DKK (846 mio. DKK) var positivt påvirket af Alka resultatet og et lidt lavere niveau af stor- og vejrskader end 2. kvartal 2018. Investeringsresultat var 57 mio. DKK (-90 mio. DKK) primært drevet af positive aktieafkast og et generelt pænt afkast fra obligationer. Resultatet før skat blev 979 mio. DKK (735 mio. DKK). Kvartalsvis udbytte på 1,70 DKK pr. aktie, som bidrager til TryghedsGruppens medlemsbonus. Solvensratio på 171.

Finansielle højdepunkter 2. kvartal 2019

• Præmievækst på 19,7 % eller 5,9 % (4,9 %) eksklusive Alka i lokal valuta
  • Forsikringsteknisk resultat på 979 mio. DKK (846 mio. DKK) positivt påvirket af Alka resultat
  • Combined ratio på 82,1 % (81,4 %)
  • Underliggende erstatningsprocent forbedret med 0,5 % i både Privat og Tryg-koncernen inklusive Alka i den tilsvarende periode i 2. kvartal 2018
  • Omkostningsprocent på 14,2 (14,1)
  • Investeringsafkast på fri portefølje på 161 mio. DKK (10 mio. DKK)
  • Samlet investeringsafkast på 57 mio. DKK (-90 mio. DKK)
  • Resultat før skat blev 979 mio. DKK (735 mio. DKK)
  • Udbytte på 1,70 DKK pr. aktie for 2. kvartal og solvensratio på 171

Højdepunkter 1. halvår 2019

• Præmievækst på 19,4 % eller 6,0 % (3,5 %), eksklusive Alka i lokal valuta
  • Forsikringsteknisk resultat på 1.605 mio. DKK (1.409 mio. DKK) positivt påvirket af Alka resultat
  • Combined ratio på 85,0 % (84,3 %)
  • Underliggende erstatningsprocent forbedret med 0,5 % i Privat og Tryg-koncernen
  • Omkostningsprocent på 14,1 (14,1)
  • Investeringsafkast på fri portefølje på 534 mio. DKK (64 mio. DKK)
  • Investeringsafkast på 410 mio. DKK (-81 mio. DKK)
  • Resultat før skat blev 1.909 mio. DKK (1.288 mio. DKK)
  • Udbytte på 3,40 DKK pr. aktie for 1. halvår (1,70 DKK udbetalt i april. 1,70 DKK vil blive udbetalt 15. juli)

Kundemål og højdepunkter 2. kvartal 2019

• Transactional Net Promotor Score (TNPS) udgjorde 67 (64)
  • Antal produkter per kunde 3,8 (3,6)
  • TryghedsGruppen udbetalte en bonus på 8 % for 4. år i træk

Koncernchef Morten Hübbe udtaler:
Vi leverer et tilfredsstillende forsikringsteknisk resultat, der ligger cirka 16 % højere end 2. kvartal 2018, hvilket primært skyldes resultatet fra Alka, men også en solid udvikling i vores kerneforretning.

Vi ser fortsat en flot vækst for koncernen på 5,9 % (inklusive Alka 19,7 %) primært drevet af Privat Danmark, der præsterer vækst for 16. kvartal i træk. Kundetilfredsheden er på sit højeste niveau og kundernes fornyelse af forsikringer er rekordhøjt.

2. kvartal 2019 har været præget af en række nye innovative partnerskaber med store etablerede virksomheder og nye digitale startups, der styrker vores distribution og kundeoplevelsen. Vi har bl.a. lanceret vores eget pensionsbrand, Tryg Pension, med Danica som leverandør. Vi er netop begyndt at levere nye forsikringsløsninger til Danske Banks 3 millioner nordiske kunder, vi leverer digitale sundhedsforsikringer til pensionsappen, Grandhood og nye innovative forsikringer til bankappen Lunar Way, der er målrettet unge.

Endeligt glæder det mig, at 1,3 millioner Alka og Tryg-kunder, eller hver 4. dansker, den 12. juni har fået udbetalt bonus af TryghedsGruppen svarende til 8 % af kundernes præmieindbetalinger i 2018.

Telekonference
Tryg afholder telekonference kl. 10:00 CET på offentliggørelsesdagen, hvor koncernchef Morten Hübbe og koncernfinansdirektør Barbara Plucnar Jensen vil præsentere resultatet, hvorefter der vil være mulighed for at stille spørgsmål. Telekonferencen foregår på engelsk. En on-demand version er tilgængelig kort efter telekonferencen.

Kvartalsmaterialet vil kunne downloades på tryg.com/da/Investor/Downloads kort efter offentliggørelsestidspunktet.

Telekonference detaljer:

Danske deltagere: +45 35 44 55 83