Møns Bank
Stor sikkerhed for gennemførelsen af salg af 75 % af Møns Banks aktier i Sparinvest Holdings SE (GlobeNewswire)

2019-06-28 09:09

LEI-Kode: 213800BGg1TQB5M6PH65

Fondsbørsmeddelelse nr. 11-2019

Stege, den 28. juni 2019

Som meddelt i selskabsmeddelelse nr. 05-2019 indgik ejerkredsen bag Sparinvest den 1. marts en betinget aftale om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Den på daværende tidspunkt udestående due diligence-proces er nu afsluttet, ligesom der er foretaget mindre justeringer i sammensætningen af vederlaget til de sælgende aktionærer, og de eneste udestående betingelser er opnåelse af de nødvendige myndigheds-godkendelser fra finanstilsynet i Luxembourg, CSSF, samt konkurrencemyndighederne. Som følge heraf synes der på nuværende tidspunkt at være stor sikkerhed for gennemførslen af salget.

Møns Bank ejer dags dato 0,23 % af aktierne i Sparinvest, og et salg af 75 % af disse aktier samt en kursregulering på de resterende 25 % af aktierne vil indebære en ekstraordinær skattefri indtægt på omkring DKK 2,7 millioner, samt et skattepligtigt ekstraordinært udbytte på DKK 0,1 million. Dette er i tillæg til den skattepligtige udbyttebetaling på DKK 0,4 million, som Møns Bank har fået udbetalt i juni 2019.

Salget af aktierne vil indebære, at Møns Banks egentlige kernekapital- samt kapitalprocent forøges
med omkring 0,25 %-point dels på grund af den ekstraordinære indtægt, og dels på grund af reduktion af fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder med omkring DKK 2,9 millioner.

Såfremt myndighedsgodkendelserne opnås inden for den forventede tidshorisont, gennemføres
transaktionen i 3. kvartal 2019.

Resultatforventninger:

Ovennævnte salg giver ikke anledning til en opjustering af bankens resultatforventninger for 2019, der i forbindelse med offentliggørelsen af bankens årsrapport blev oplyst til at være:

Forventet resultat af basisdriften (resultat før nedskrivninger på udlån, kursregulering og skat) i størrelsen DKK 28 – 35 mio. samt et forventet resultat før skat på samme niveau DKK 28- 35 mio.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til bankdirektør Flemming Jul Jensen på telefon 55 86 15 36, e-mail: fj@moensbank.dk

Møns Bank A/S

Flemming Jul Jensen