Bactiguard Holding AB (publ)
Ny svensk studie visar att långtidsanvändning av urinvägskatetrar med Bactiguards ytskikt minskar infektioner (Cision)

2019-06-27 08:00
En nyligen publicerad klinisk fallstudie genomförd på Centralsjukhuset i Karlstad visar att långtidsanvändning av urinvägskatetrar med Bactiguards ytskikt (BIP Foley) minskar kateterrelaterade urinvägsinfektioner (CAUTI) och avsevärt förbättrar patientens livskvalitet.
"Långtidsanvändning av urinvägskatetrar är ofta förknippat med återkommande urinvägsinfektioner, som avsevärt försämrar patientens välmående och livskvalitet. Denna studie bekräftar att katetrar med Bactiguards ytskikt reducerar risken för infektioner vid långtidsanvändning och ger stora hälsovinster för permanent kateteriserade patienter, säger Jonas Östregård, SVP Sales & Marketing på Bactiguard. Syftet med studien var att undersöka effekten av att använda urinvägskatetrar med Bactiguards ytskikt på en patient med permanent suprapubisk kateter. Trots att ett flertal infektionsförebyggande åtgärder tidigare genomförts led patienten under flera år av återkommande kateterrelaterade urinvägsinfektioner (CAUTI), som krävde ständiga antibiotikabehandlingar och sjukvård. En månad efter att patienten bytt till BIP Foley-katetern med Bactiguards ytskikt försvann symtomen på urinvägsinfektion. Patienten förblev sedan symtomfri under de följande 2,5 åren som studien pågick och behövde inga antibiotikabehandlingar. Patienten upplevde dessutom mindre obehag vid kateterbyten med BIP Foley-katetern, jämfört med de katetrar som tidigare använts. Studien är publicerad i Therapeutic Advances in Urology, läs hela artikeln: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1756287219854915  (https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1756287219854915)Bactiguards produkter finns idag upphandlade i följande regioner/landsting i Sverige: Stockholm, Skåne, Östergötland, Värmland, Halland, Kronoberg, Kalmar, Blekinge och Västra Götaland. Dessa täcker tillsammans ca 70% av Sveriges befolkning. För ytterligare information vänligen kontakta: Cecilia Edström, CFO Bactiguard, mobil: +46 72 226 23 28

Bactiguard Holding B - I dag