OrganoClick AB
OrganoClick tecknar ramavtal med Team Sportia & Sportringen för OrganoTex® textilimpregnering och utökar sortimentet (Cision)

2019-01-10 11:00
OrganoClick lanserade 2018 sin fluorkarbonfria och biologiskt nedbrytbara OrganoTex® Spray-On och Wash-In textilimpregnering för konsument. Under 2018 har antalet återförsäljare av OrganoTex®-produkterna i Sverige växt till över 50 stycken med bl.a. Naturkompaniet, Alewalds, Skistar, Sportshop och Houdini. Nu tecknar OrganoClick ett centralt ramavtal med Team Sportia och Sportringen för återförsäljning av OrganoTex®-produkterna. I samband med detta lanseras även OrganoTex® BioCare, ett 100 % biobaserat och biologiskt nedbrytbart tvättmedel för funktionskläder som bevarar deras impregnering längre.
[OrganoTex product family]OrganoTex® Spray-On och Wash-In textile waterproofing har utvecklats under ett flertal år och designats för att ge god vattenavvisning samtidigt som de är biologiskt nedbrytbara. Tekniken baseras på OrganoClicks patenterade och prisbelönta teknik för modifiering av textilfibrer och är helt fri från problematiska perfluorerade ämnen (PFAS), cykliska siloxaner eller isocyanater som ofta används i dagens textilimpregneringar. Flera av dessa ämnen misstänks vara cancerframkallande och hormonstörande och är extremt långlivade i naturen. Den nya produkten OrganoTex® BioCare har utvecklats som ett 100 % biobaserat och 100 % biologiskt nedbrytbart tvättmedel för funktionskläder som bevarar deras impregnering längre än för vanliga tvättmedel. Den nya OrganoTex® BioCare produkten kommer införas hos de flesta existerande återförsäljare av OrganoTex®-produkterna inför 2019 som ett komplement till nuvarande produktsortiment. "OrganoTex®-produkterna har tagits emot väl på marknaden under 2018 vilket vår snabba ökning av återförsäljare visar. Vi är mycket stolta över att nu även kunna börja sälja produkterna via Team Sportia och Sportringens breda butiksnät. Detta avtal borgar för en fortsatt bra expansion under 2019", kommenterar Mårten Hellberg, VD OrganoClick.  Team Sportia och Sportingen är två av Sveriges ledande kedjor av sporthandlare med totalt mer än 250 butiker. Lansering av samarbetet med Team Sportia och Sportringen kommer ske på deras årliga leverantörsmässa den 14-19 januari i Borås på vilken OrganoClick deltar.

OrganoClick - I dag