EasyFill
Allmän information EasyFill december 2018 (Cision)

2018-12-18 12:15
EasyFill AB (publ) tackar för 2018 och önskar kunder, vänner och aktieägare en God Jul och ett Gott nytt år 2019.
Det händer mycket i EasyFill just nu och som insatt vet så har vi just släppt Q3 rapporten men trots det så har vi mycket att informera om just nu. Länk till Q3 rapport https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=48109 (https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel?id=48109) I ett pressmeddelande den 10/12 2018 informerade bolaget att vi fått en order till 10st Carrefourbutiker för leverans i januari 2019. Länk till Pressmeddelande Carrefour order https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=48262 (https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel?id=48262)  Förutom löpande kunder jobbar EasyFill just nu med flera spännande projekt som om allt går bra kan bli affärer. Observera att det just nu är förhandlingar och inte ordrar. Detta gäller Exkal, KMW och Bira 91 som vi skriver om nedan. Exkal En av Europas större tillverkare av Multideck  Exkal från Pamplona i Spaniens är idag en av Europas snabbast växande tillverkare av kylskåp för Multideck. Under hösten 2018 har Exkal tagit fram en helt ny kylmodell skräddarsydd för RotoShelf att man tagit fram den är på en förfrågan från en stor spansk butikskedja och det antal man fått förfrågan om att leverera 2019/2020 är till 1600 butiker. Samtliga med en till två RotoShelf MD 1250/2 i samtliga butiker. Att utveckla en ny MultiDeck är förenat med stora kostnader och Exkal hade inte tagit den stora investeringen utan att man förväntar sig att det blir affärer. Observera att om denna order blir verklighet sker leveranser fortlöpande under hela året. Den 21 januari 2019 är det ett möte på Exkals fabrik i Pamplona där utveckling av ytterligare en kylmodell skall tas fram men denna gång är kylen skräddarsydd för TurnLoader. Länk till Exkals hemsida, ännu finns inte EasyFills produkter på sidan men det kommer. https://www.exkalsa.es/en/  KMW Tysk tillverkare av MultiDeck KMW är en tysk tillverkare av Multideck, under 2017 och 2018 har samarbetet med KMW ökats succesivt och flera installationer med RotoShelf i MultiDeck från KMW har levererats under året. KMW har under senhösten 2018 testat TurnLoader i MultiDeck på marknaden och fått bra resultat och man har nu skickat två av sina MultiDeck till EasyFills utvecklingsavdelning i Nizna för att kylskåpen skall skräddarsys tillsammans med TurnLoader. KMW har informerat EasyFill GmbH att man kommer att bygga om minst en butik i veckan för en av Tysklands större butikskedjor i ett nytt butikskoncept med start under senare delen av Q1 2019. Det nya konceptet med kyl från KMW kommer installeras i ca 60–70 butiker 2019 och planen är att det skall installeras 3st TurnLoader MD 1250/450 i varje MultiDeck. Länk till KMWs hemsida https://www.kmw-limburg.com/ueber-kmw/  Tillverkare av drickakylskåp Husky utvecklar just nu tre kylmodeller skräddarsydda för RotoShelf. Dessa kommer att lanseras under våren 2019 i hela världen. Metalfrio kommer Q1 lansera deras först läskedryckskyl med RotoShelf i USA. Efficold kommer under Q1 med ytterligare en kylmodell skräddarsydd för RotoShelf. Klimasan utvecklar en skräddarsydd kyl för RotoShelf. Everest utvecklar två kylmodeller för RotoShelf för Bira 91 (se nedan) Förhandling sker just nu med ytterligare en stor tillverkare av kylskåp för öl/läskedryck Inför 2019 har vi ordrar på plasthyllor till läskedryckskylskåp från Frigoglass/Klimasan/Efficold o.s.v. till väsentligt större värden av vad vi haft något år tidigare. Det som hänt under senaste året är att EasyFills RotoShelf nu finns hos så många tillverkare av kylskåp så de som inte har RotoShelf tappar marknadsandelar så nya förfrågningar om samarbete kommer fortlöpande. Öl/läsktillverkare Bira 91 (Indien) Bira 91 har under de senaste tre åren placerat ut 90 000 kylskåp i sin del av världen. Bira 91s ägare säger att man 2019 skall placera ut 6000 kylskåp med RotoShelf och EasyFill/Everest och Bira 91 har som målsättning att under Q1 att ha två kylmodeller klara. Plasthyllorna tillverkas av EasyFill och stålramen på licens hos Everest, med fem hyllor i varje kyl samt x % i licensintäkt på tillverkad ram ger ett bra ordervärde med väldigt god lönsamhet. Enligt Bira 91 är detta bara början på de antal man läskedryckskylskåp man tänker sätta ut på marknaden kommande år. Ägaren av företaget berättade att han beräknade att återbetalningstiden på investeringen på RotoShelf är ca sex månader genom ökad försäljning. Bira 91 har under året hat fem kylskåp på test i Indien så de siffror han säger är inte gissningar utan framtagna från fakta. Observera att någon order till Bira 91 ej erhållits men att förhandlingar enligt ovanstående information sker just nu. Om förhandlingarna går i lås kommer löpande leveranser kommer kunna ske tidigast under första delen av Q2 2019 och pågå under hela 2019. Ambev Brasilien Här fortsätter förhandlingarna. Läs om Ambev i vårt nyhetsbrev som vi publicerade 29/10 https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=47368&publisher=370  Enjoy Sales tecknar centralt avtal med ICA Enjoy Sales AB (100% ägt dotterbolag till EasyFill) har under hösten jobbat mot ICA Sverige centralt för att få presentera delar av bolagets läskedryckskylskåp på ICAs webbportal. Torsdagen den 13 december var det klart och samtliga Sveriges ICA handlare kan nu beställa kylskåp med färdigförhandlade priser direkt på Icas egen portal. Som en liten kuriosa kan nämnas att lanseringen skedde kring lunchtid och redan efter en timme hade den första order kommit in till Enjoys orderkontor i Bräcke. Som vi meddelat tidigare har Enjoy 2018 haft ett väldigt bra försäljningsår med en tillväxt på ca 15% vilket är väldigt bra eftersom försäljningen 2017 också var bra så att öka med 15% är väldigt stimulerande. Inför 2019 finns klara tecken som visar på ungefär samma tillväxt men då från 2018 års siffror. ICA Supermarket i Bräcke installerade hösten 2017 i hela sin mejeriavdelning EasyFills RotoShelf och Malin Petersson som är chef i butiken (tillsammans med sin man Stefan) har berättat att svinnet på mejerivaror har minskat med mer än 30% samtidigt som försäljningen ökar och svinnet och påfyllningstid minskar markant. Man satte också in tre sektioner av SwingOut Ambient för sin kryddavdelning samt fem sektioner för torra varor, även i dessa sektioner berättar Malin att försäljningen ökar samtidigt som svinnet och påfyllningstiden minskar. Man skall nu bygga om butiken och bland annat kommer man att installera ytterligare 12st sektioner för torra varor men denna gång kommer att installera EasyFills senaste produkt TurnLoader Ambient. Malin och Stefan tvekade inte en sekund att ta denna investering eftersom man vet hur mycket effektivare hanteringen i butiken blir. Malin säger att EasyFills RotoShelf och TurnLoader är dyrare i inköp men att minskat svinn, ökad försäljning samt snabbare påfyllning snabbt betalar tillbaka den högre inköpssumman och sedan blir den tidigare förlusten nu kvar som vinst i företaget. Som företagare i Bräcke kommun blir jag stolt när Malin berättar att deras butik vecka efter vecka har största % ökningen på omsättning i Jämtland och man ligger stadigt på ca 26 plats i landet, både Malin och jag är övertygade om att EasyFills effektiva hantering av varor är en del i framgången. Om du jobbar i butik eller äger en butik oavsett vilken butikskedja du tillhör om du passerar Bräcke så passera inte utan stanna till gå in På Ica Supermarket och titta på EasyFills effektiva hantering av varor, passa också på och hälsa på Malin och Stefan och hör vad dom tycker. WallTrailer släpvagnar Den 31/10 informerade vi marknaden om att vårt till 100% ägda dotterbolag Ebeco i Slovakien erhållit en order på vår släpvagn WallTrailer då till ett ordervärde på 20 miljoner, nu har ordervärdet ökat till 24 miljoner. Läs mer om ordern på nedanstående länk https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=47404 (https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel?id=47404)  Bild på en av de första leveranserna finns här: https://www.facebook.com/EasyfillAB/posts/593919874372994  Passar på tillfället att berätta varför jag har så stark tro på att EasyFills produkter med påfyllning bakifrån har alla förutsättningar att bli standard i världen. Våra företag: EasyFill GmbH: Tyskland som jobbar på de Tysktalande länderna. EasyFill Southern Africa:  Joint Venture företag 50% ägt med Clever Store Shelves Cape Town Sydafrika EasyFill America: Joint venture företag 50% ägt tillsammans med Marco Company Fort Worth Texas, jobbar i Nord- och Sydamerika, samt Mexico Ebeco SRO: vår fabrik som ligger I Nizna I Slovakien Utöver detta har vi återförsäljare spridda i världen där en av dem är HL Display med 100 säljare som gör i snitt tre kundbesök per dag på de marknader de jobbar på. Från 1 december har vi en dedikerad säljare på kontoret i Sollentuna som bara jobbar med HL:s säljorganisation. Varför använda en kyldisk eller en läskedryckskyl med RotoShelf eller TurnLoader? FIFO (först in – Först Ut)-fyllning minskar matsvinn som orsakas av datum som går ut på produkten innan den säljs. Snabbare påfyllningstid; siffror visar 70% snabbare jämförelse med en standardkylare/MultiDeck. 15–20% försäljningsökning eftersom hyllan alltid är frontad. (FiFo =First in First out) Mindre energiförbrukning eftersom dörren är öppen en kortare tid vid påfyllning. (fyller alltid bakifrån) ROI (Avkastning på investeringar) beroende på produkt- och kylmodell, 5–10 månader. FIFO garanterar att produkten som placeras på hyllan först alltid ligger närmast konsumenten och kommer att säljas först. Som jag skriver ovan säljer vi smarta hyllösningar och vi har inte någon egen tillverkning av glasdörrkylare eller MultiDeck så det betyder att våra kunder fortsätter att köpa utrustning från det företag man köper från idag och vi arbetar med nästan alla tillverkare av sådan utrustning. Nedan följer några videopresentationer och som du kan se är de alla med dryck och anledningen till det är att vi inte har gjort några videoklipp på TurnLoader än med olika typer av livsmedelsprodukter, men det kommer att komma, men du kan se den i Power Point-presentationen. TurnLoader är en ny produkt lanserad i april i år och på hyllan kan i princip alla typer av produkter placeras. Presentationsfilmer TurnLoader Ambient (hyllor för torra varor i butik) https://www.youtube.com/watch?v=9fcI1HlSwXo  TurnLoader Multideck https://youtu.be/MMJRVdn5_lk  ColdFront med TurnLoader  https://youtu.be/S5le2ejeMmk  RotoShelf MaxLoad (kylskåp för öl/läsk) https://youtu.be/eFNf-Ouu9bs  Titta även på filmen nedan och förstå hur EasyFills hyllor kan förändra världen (i alla fall en liten del av den) Healthier planet https://youtu.be/PcrqNye7pbk  EasyFill liten företags/produktpresentation: https://www.easyfill.se/wp-content/uploads/2018/12/EasyFill-AB-publ.-company-presentation-2018.pdf Julgåva till våra anställda, aktieägare och kunder Som de flesta av er känner till var det i år Dr Denis Mukwege som fick fredspriset, efter att priset under flera år känns delats ut till fel personer/organisationer känns årets beslut vara väl genomtänkt. Jag stjäl ett inlägg av min systerdotter Matilda Hagström som på Facebook efter att Dr Denis Mukwege erhållit fredspriset. ”Jaaa, vad kan man säga? Hjärtat svämmar nästan över av glädje, stolthet och hopp ikväll. Jag tror faktiskt att det finns hopp för den här världen och att det väntar en ljusare framtid för Kongos kvinnor och därmed för Kongo! En verkligt god kraft som under många år kämpat för att det en dag ska bli verklighet har vi fått hylla ikväll; årets ena mottagare av Nobels fredspris, Denis Mukwege. Även bakom den här mannen står en fantastisk kvinna; Madame Madeleine, och till slut blev det faktiskt också tid för ett kärt återseende med mycket glädje, skratt och värme! Min syster med familj (således också min systerdotter Matilda) har under många år jobbat tillsammans med Dr Denis Mukwege på Panzi-sjukhuset i Kongo. Jag är stolt att vi aktieägare och personal på EasyFill istället för att ge bort något som alla redan har få skänka en gåva till de kvinnor som utsatts för oerhörda övergrepp i Kongo, jag är stolt att ge den här gåvan och utan era insatser hade det varit omöjligt. Summan vi tillsammans skänker är 1000 Euro och jag vet att varje krona kommer att användas på absolut bästa sätt. Läs mer om Dr Denis Mukwege på nedanstående länk (där finns lite om min syster och svåger också) https://www.dagen.se/dokument/inget-pris-i-varlden-forandrar-mukwege-1.1230354  Lev väl! HÅKAN Ring eller maila om ni vill men kom ihåg att jag bara kan informera om saker vi släppt pressmeddelande om. +46 70 59 444 69                                     hakan.sjolander@easyfill.se

EasyFill B - I dag