Nickel Mountain
Nickel Mountain: Geologisk Rapport avseende tillgången i Tomsk (beQuoted)

2018-09-07 13:59
GEOLOGISK RAPPORT AVSEENDE TILLGÅNGEN I TOMSK Den geologiska rapport som det lokala geovetenskapsteamet i Tomsk har arbetat med är nu färdigställd. Rapporten går igenom vilka arbeten som har gjorts och vilka slutsatser som kan dras hittills i prospekteringsarbetet samt gör också en egen, intern, uppskattning av de utvinningsbara reserverna givet nu tillgänglig information. Den geologiska rapporten över fält 71-1, Ellej-Igajskoje i Tomsk, är upprättad enligt gängse standard av det interna teamet hos dotterbolaget OOO Bakcharneftegaz ("BNG") och utgör således inte en oberoende tredjepartsutvärdering. Rapporten är baserad på såväl den historiska informationen från arbetena på sovjettiden som de arbeten som gjorts hittills av BNG. Det senare handlar främst om genomgången av brunn 4, omtolkning av data från brunn 2 samt tidigare tolkningar av seismiska undersökningar. Vidare prospekteringsarbeten kan komma att såväl öka som minska de angivna uppskattningarna. De av det lokala teamet angivna uppskattade utvinningsbara reservberäkningarna är (tabell 6 ur rapporten): +----------------------------------------------------+--------------------------+----------------------------------------+ | Proved (P90) MM tons | Probable (P50) MM tons | Possible (P10) MM tons | +----------------------------------------------------+--------------------------+----------------------------------------+ | 3.422 (IV) + 0.861 (J15)+1.488 (J5) + 0,524 (J1) | 0.429(I) + 3.920 (IV) | 6.153 (II)+ 4.565 (III) + 1.245 (IV) | +----------------------------------------------------+--------------------------+----------------------------------------+ | 6.296 | 4.350 | 11.963 | +----------------------------------------------------+--------------------------+----------------------------------------+ TOTAL (P90+P50+P10): 22.608 million tons Vid användande av en omräkningskoefficient om 7,5 fat per ton motsvarar totalen cirka 170 miljoner fat flytande kolväten. I tabell 7 nämns också mineraltillgången, dvs bedömningen av den totala mängden på fältet ("in place"), klart att skilja från den bedömt utvinningsbara mängden. Denna bedömdes vara 111.689 miljoner ton, som vid användning av en omräkningskoefficient om 7,5 motsvarar cirka 830 miljoner fat kolväten, vilket då är de geologiska resurserna och inte ska förväxlas med de bedömt utvinningsbara reserverna. Angående de mängder gas som visats vid testerna har de i huvudsak inte medräknats. Teamets bedömning baserat på erhållna resultat och analyser är att det är ett fält med flytande kolväten och för att kunna visa på kommersiella mängder gas behövs mer information än som finns för närvarande och är inte prioriterat. Detta dokument kommer nu att användas som en viktig del av det underlag som Bolaget presenterar för externa parter. Dokumentet bifogas i engelsk översättning. Stockholm den 7 september 2018 Nickel Mountain Resources AB (publ) Styrelsen För mer information kontakta Anders Thorsell, VD, via telefon eller epost. Anders Thorsell: Telefon 0707732045 anders@nickelmountain.se mailto:anders@nickelmountain.se Följande dokument kan hämtas från beQuoted Nickel-Mountain Pressrelease 2018-09-07.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=24089 Denna information är insiderinformation som Nickel Mountain Resources AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 september 2018. Aktsamhetsuppmaning: Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Nickel Mountain Resources ABs ("NMR") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s k "forward looking statements" om NMRs framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för NMR förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information. Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till i) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari NMR har verksamhet, ii) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, iii) NMRs förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", iv) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, v) förändringar i råvarupriser, i synnerhet vad gäller nickel, olja eller gas. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje mineralprojekt på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för NMR komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade. NMR påtar sig ingen ovillkorlig skyldighet att omedelbart uppdatera sådana framtidsbedömningar.

Bluelake Mineral - I dag