Intrum
Delårsrapport januari-juni 2018 (Cision)

2018-07-24 07:00
Andra kvartalet 2018
· Koncernens nettoomsättning andra kvartalet 2018 ökade till 3 630 MSEK (1 796). Pro forma för andra kvartalet 2017 var nettoomsättningen 3 204 MSEK. · Rörelseresultatet förbättrades till 1 240 MSEK (476). Proforma för andra kvartalet 2017 var rörelseresultatet 865 MSEK. · Rörelseresultatet om 1 240 MSEK inkluderar engångsposter (NRI’s) om –173 MSEK (pro forma föregående år –192 MSEK), jämförelsestörande poster om 218 MSEK (pro forma föregående år 0 MSEK) och omvärderingar om –1 MSEK (pro forma föregående år 64 MSEK). Rörelseresultatet exklusive engångsposter, jämförelsestörande poster och omvärderingar ökade därför till 1 196 MSEK (proforma föregående år 993 MSEK). · Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 701 MSEK (98), och resultatet per aktie var 5,33 SEK (1,32). · Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 1 679 MSEK (703). · Det redovisade värdet av portföljinvesteringar har ökat med 7 procent sedan slutet av föregående kvartal. Kvartalets portföljinvesteringar uppgick till 2 385 MSEK (pro forma föregående år 1 287). Avkastningen på portföljinvesteringar var 15 procent (pro forma föregående år 17 procent). · Inom Kredithantering var omsättningstillväxten på pro forma-basis 16 procent (6 procent exlusive jämförelsestörande poster), och verksamhetsmarginalen ökade till 34 procent (28 procent exklusive engångsposter och jämförelsestörande poster). Presentation av delårsrapporten  Delårsrapport och presentationsmaterial finns tillgängligt på https://www.intrum.com/investors/ Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncernchef Mikael Ericson samt tf finansdirektör Thomas Moss vid en livesänd webcast kl. 09.00 den 24 juli 2018. Presentationen kommer att hållas på engelska. För att lyssna till konferensen via telefon, vänligen ring: +44 20 3008 9817 (UK) +46 8 5063 9549 (SE) +1 855 831 5947 (US) Länk till direktsänd webcast (https://tv.streamfabriken.com/intrum-q2-2018)  Länk till webcast finns även på www.intrum.com. För ytterligare information, vänligen kontakta:  Mikael Ericson, VD & koncernchef, tel: +46 8 546 102 02 Thomas Moss, tillförordnad Ekonomi- och finansdirektör, tel: +46 8 546 102 02 Louise Bergström, Investor Relationsdirektör, tel: +46 8 546 103 42 Thomas Moss är kontaktperson enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 juli 2018 kl. 07.00 CET.

Intrum - I dag