Oboya Horticulture Industries AB
Analysguiden: Intäkterna gror och växer (Cision)

2018-05-23 10:44
Oboya ökade sina intäkter med 20 procent i kvartal 1/2018 och nådde ett positivt resultat med cirka 3 procent rörelsemarginal. Framförallt ser tillväxten och nya distributionsnät i Kina mycket intressant ut. Vi kommer fram till ett motiverat aktievärde om 15 kronor i vårt Bas-scenario.
Oboya Horticultures mål är att bli en världsledande leverantör av dagliga förbrukningsartiklar till odlingsindustrin. Bolaget expanderar via förvärv av produktions- och tillverkningsbolag. De har också öppnat lokala försäljningskontor på nya marknader. Förvärvet av COFA Plastics nyligen adderade nya produkter att sälja mot den nordiska marknaden, vilket är ytterligare ett exempel på tillväxt-strategin.Målet är att koncernens omsättning ska öka till 1 miljard kronor år 2020 .Världsmarknaden för företagets produkter uppskattar vi till cirka 130 miljarder kronor. Försäljning sker i Norden, Nederländerna, Polen, Tyskland, Afrika, USA, Australien, Nya Zeeland, Kina och Japan, till grossister, återförsäljare och större odlare. Tillverkningen i Danmark, Polen, Kenya och Kina ger en lågkostnadsfördel.Styrkan i Oboyas koncept är att medelstora och större företag vill koncentrera sina beställningar av olika produkter direkt hos producenter. Ägarkopplingen till Kina är intressant, där e-handel tidigare har startats via landets största siter. Nu etablerar bolaget ett samriskbolag som ger tillgång till Haier Groups distributionskanaler i Kina, vilket borde spä på omsättningstillväxten i det stora landet i öster ytterligare. Ökningen av koncernens intäkter med 20 procent under första kvartalet 2018 imponerar, men vi sänker ändå helårsprognosen för intäkterna till 550 miljoner kronor (600). Vår prognosmodell bygger på att mellan 10 och 15 procent av tillkommande intäkter adderas till resultatet. Vi kommer med dessa förutsättningar fram till en motiverad aktiekurs om 15 kronor i vårt Bas-scenario. Läs hela analysen här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-oboya-intakterna-gror-och-vaxer). Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).