SeaTwirl
SeaTwirl: SeaTwirl inleder samarbete med Siemens (beQuoted)

2018-05-21 08:05
SEATWIRL INLEDER SAMARBETE MED SIEMENS SeaTwirl och Siemens har inlett ett samarbete som tar SeaTwirl närmare målet att bli en ledande aktör inom flytande vindkraft. Parterna ser framför sig ett långsiktigt samarbete med fokus på de tekniska delarna i ett flytande vindkraftverk. SeaTwirl jobbar enligt plan vidare mot målet att sjösätta ett fullskaligt verk 2020. Genom att inleda ett strategiskt partnerskap med Siemens, har ett stort och viktigt steg mot det målet tagits. - Siemens arbetar för en smart och digital industriell produktion där användning av förnyelsebar energi kommer att leda till hållbar industriproduktion. Siemens ser det som strategiskt viktigt att stötta SeaTwirl med våra hållbara lösningar, säger Göran Persson, divisionschef Digital Factory/Process Industries and Drives, Siemens AB. - Vår teknik har potentialen att förändra hur flytande vindkraft kommer att byggas i framtiden. Ett samarbete med Siemens är viktigt för att nå målet att bli en ledande aktör inom flytande vindkraft. Detta avtal är en del i vår resa mot målet och därför givetvis mycket glädjande för oss, säger SeaTwirls vd Gabriel Strängberg. Om Siemens Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv tillverkning samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 217 omsatte Siemens AG omkring 83 miljarder euro och hade 377 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Stockholm. Det senaste verksamhetsåret (2017) var omsättningen för Siemens Sverige ca 16 miljarder kronor. Läs mer på www.siemens.se http://www.siemens.se Göteborg den 21 maj 2018 För mer information, vänligen kontakta: Gabriel Strängberg, VD, SeaTwirl AB Telefon: +46 70 480 55 29 E-post: gabriel.strangberg@seatwirl.com mailto:gabriel.strangberg@seatwirl.com Roger Cederberg, Styrelseordförande, SeaTwirl AB Telefon: +46 73 363 10 75 E-post: roger.cederberg@ventures.gu.se mailto:roger.cederberg@ventures.gu.se Göran Persson, divisionschef Digital Factory/Process Industries and Drives, Siemens AB Telefon: +46 70 728 14 64 E-post: goran.persson@siemens.com mailto:goran.persson@siemens.com Denna information är sådan information som SeaTwirl AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 maj 2018 kl 08.05. Följande dokument kan hämtas från beQuoted SeaTwirl Pressrelease 2018-05-21.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=23227 Om SeaTwirl SeaTwirl AB är ett svenskt utvecklingsbolag inom vindkraft med visionen att bli en ledande aktör inom den nya och snabbt växande marknaden för havsbaserad flytande vindkraft. SeaTwirls unika flytande vindkraftverk är enkelt och robust med få rörliga delar. Detta passar förhållandena på havet och minimerar behovet av underhåll, vilket leder till färre stillestånd och fler drifttimmar. Bolagets första prototypinstallation installerades i havet år 2015. Utvecklingen sker nu på nästa fullskaleenhet om 1MW installerad turbineffekt. Läs mer på: www.SeaTwirl.com http://www.SeaTwirl.com . Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer: +46 8 5030 1550.

SeaTwirl - I dag