Sensys Gatso Group AB
Delstaten Iowa antar prioriterade lagförslag och avslutar 2018 års lagstiftningssession (Cision)

2018-05-07 13:30
Lördagen den 5 maj 2018 avslutades stadshusets i Iowas lagstiftningssession för 2018, utan några lagändringar som antingen skulle kunna förbjuda eller reglera automatiserade trafiksäkerhetskameror i delstaten Iowa. Som ett resultat härav, tillsammans med högsta domstolens i Iowas beslut förra veckan där domstolen beslutade till förmån för städerna Des Moines, Muscatine och Cedar Rapids, kommer städerna nu själva att kunna avgöra om de ska återuppta sina trafikövervakningsprogram till fullo.
Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso USA, operatörstjänstkontrakt med städerna Des Moines, Cedar Rapids och Muscatine Iowa. Under de senaste 12 månaderna har omfattningen av dessa tjänster i stor utsträckning minskat på grund av ’Iowa Department of Transportations’ (IDOT) beslut att städerna ska ta bort eller flytta vissa kameror. Tillsammans hade de tre städerna överklagat ett domstolsbeslut som innehöll regelverk utfärdade av IDOT. Överklagandet blev framgångsrikt. Slutsatsen som gjordes av högsta domstolen var att IDOT inte ska ha auktoritet över städernas automatiserade trafiksäkerhetssystem (ATE). Beslutet från 2017 upphävdes därmed och återkallades för framtida förfaranden som överensstämmer med denna dom från högsta domstolen. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 7 maj 2018, kl 13.30.

Sensys Gatso Group - I dag