Fram
Fram: Investeringskommittén i Fram^ har fattat investeringsbeslut om att starta en online marketplace för försäkring & finansiella konsumentprodukter i fjärde kvartalet av 2017 (beQuoted)

2017-11-30 09:20
INVESTERINGSKOMMITTN I FRAM^ HAR FATTAT INVESTERINGSBESLUT OM ATT STARTA EN ONLINE MARKETPLACE FÖR FÖRSÄKRING & FINANSIELLA KONSUMENTPRODUKTER I FJÄRDE KVARTALET AV 2017 FRAM SKANDINAVIEN AB ("Fram^" eller "Bolaget") inleder arbetet med att bygga en online marketplace i Vietnam som kommer att förmedla främst försäkrings- och finansiella produkter riktade mot konsumenter. Affärsmodellen uppfyller de strikta kriterier som investeringskommittn upprättat och blir efter förvärvet av Carmudi Vietnam Fram^s andra investering under fjärde kvartalet. Den nya verksamheten kommer att ha ett moderbolag i Sverige som nu är i process att stiftas. Det operativa dotterbolaget i Vietnam förväntas bildas inom två månader. Verksamheten börjar emellertid byggas som en omedelbar följd av dagens beslut inom ramen för Fram^ tills de nya bolagen är på plats. Investeringskommittn i Fram^ tittar på en rad faktorer som en del av beslutsunderlaget där skalbarhet, lönsamhet samt expansionspotential är några av nyckelparametrarna. Den affärsmodell som nu initieras är extra intressant på just dessa parametrar då den kan expanderas vidare i Fram^s nyckelmarknader, även utanför Vietnam. Inför investeringsbeslutet tas även relevanta "peers" in i analysen där modellens kortsiktiga och långsiktiga potential kan empiriskt bekräftas. Den mest relevanta jämförelsen är brittiska moneysupermarket.com (listat på London Stock Exchange med ett bolagsvärde om ca. 1,7 miljarder brittiska pund). Relevanta svenska "peers" är Insplanet (bolagsvärde om ca. 150 MSEK) och Compricer.se. "Vad som är extra attraktivt med den här affärsmodellen, förutom de rent kommersiella aspekterna, är att vi kan bidra till att markant öka pristransparansen, spara miljontals kronor för konsumenter samt ha förmånen att förmedla enkla men nödvändiga försäkrings- och finansprodukter till förstagångsköpare i våra marknader.", säger Max Bergman, VD för Fram^. Denna information är sådan som Fram Skandinavien AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 november 2017 kl. 09:00 CET. Certified Adviser Mangold Fondkommission AB, telefonnummer 08-5030 1550. Stockholm den 30 november 2017 För ytterligare information, vänligen kontakta Max Bergman, VD Telefon: +84 120 724 6216 E-post: max.bergman@wearefram.com mailto:max.bergman@wearefram.com Stefan Di Rolfo, vVD & CFO Telefon: +46 8 124 00 425 E-post: stefan.dirolfo@wearefram.com mailto:stefan.dirolfo@wearefram.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted Fram Pressrelease 2017-11-30.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=21693 Kort om Fram^ Fram^ bedriver verksamhet inom två affärsområden - företagsbyggande inom ramen för affärsområdet Venture Building samt IT-utveckling inom ramen för affärsområdet Standing Teams. Ledningsgrupp och styrelse i Fram^ har över 60 års gemensam erfarenhet av bolagsbyggande och investeringar, framförallt i tillväxtmarknader. Bolagsledningens samlade erfarenheter från globala och regionala ledare som Kinnevik, Cevian Capital, McKinsey, Rocket Internet, Ericsson, Lazada och Bima utgör en mångfacetterad och nödvändig grund för att framgångsrikt bygga bolag i tillväxtmarknader. Bolagets goda tillgång till stark digital expertis inom affärsområdet Standing Teams samt ovan nämnda erfarenheter och kompetenser hos Bolagets styrelse och ledningsgrupp utgör en symbiotisk plattform där Fram^s två affärsområden kan ta hävstång på varandra för att driva på koncernens fortsatta snabba tillväxt

Fram Skandinavien B - I dag