Oboya
Oboya har tecknat exklusivt återförsäljaravtal med COMPO (Cision)

2017-09-06 15:52
Oboya Horticulture Industries AB (”Oboya Horticulture” eller ”Bolaget”) har tecknat ett exklusivt återförsäljaravtal med det tyska konstgödselbolaget COMPO. Avtalet avser distribution och försäljning av COMPOs produktsortiment i Skandinavien och gäller tillsvidare. Avtalet innebär att Oboya Horticulture med ensamrätt kommer att marknadsföra och sälja COMPOs produktsortiment i Skandinavien. Sortimentet omfattar bl a planteringsjord, konstgödsel, (blåkorn), gräsfrö och jordförbättringsmedel. Avtalet är strategiskt viktigt för Oboya Horticulture som har som mål att växa betydligt de kommande åren. Samarbetet bedöms skapa långsiktiga relationer med COMPO samt även med kunder inom detaljhandeln. Oboya Horticulture kommer under året att bygga upp en försäljningsorganisation med starka varumärken.  I och med detta avtal tar Oboya Horticulture det första stora steget in på den skandinaviska konsumentmarknaden. På den skandinaviska marknaden har Compo redan försäljning, där produkter finns tillgängliga i välkända butikskedjorna. Avtalet med COMPO ger bolaget möjlighet att snabbare komma in på konsumentmarknaden och utveckla försäljningen till de stora butikskedjorna. COMPO är ledande inom marknadssegmenten biologisk-kemiska produkter för hemma- och trädgårdsodling med ett omfattande sortiment av högkvalitativa produkter. COMPOs omsättning för 2016 uppgick till ca 265 MEUR och antalet anställda uppgick till 643 personer.  COMPO har en unik ställning på den europiska marknaden och har varit aktivt sedan år 1956. COMPOs produktsortiment distribueras först och främst inom Europa, genom sina tio dotterbolag. Moderna fabriker med lager finns i Tyskland, Frankrike, Österrike och Lettland. COMPO distribuerar till kända kunder som t.ex. Carrefour, OBI, Coop med flera samt även genom e-handelssiter som Amazon och Ebay. Mer information om COMPO finns på www.compo.com. ”Vi är mycket glada att få samarbeta med en stark partner som COMPO. Det är naturligvis också glädande att vi får representera COMPOs produktsortiment och varumärke i Skandinavien. Vi ser fram emot vårt samarbete som kommer att leda till långsiktiga relationer samt även goda resultat i framtiden för båda bolagen”. säger Mikael Palm Andersson, VD i Oboya Horticulture Industries AB. ”Vi anser att Oboya är den idealiska partnern för COMPO avseende försäljningen av våra produkter och varumärke i Skandinavien. Vi har höga förväntningar på detta samarbete och att det kommer att ge oss goda resultat i framtiden på den skandinaviska marknaden”. säger Andreas Rödlmeier, Head of Export of COMPO.  För mer information, vänligen kontakta: Mikael Palm Andersson, VD Oboya Horticulture Industries AB (publ) Tel: + 46 070 899 80 70 E-post: mpa@oboya.se Hemsida: www.oboya.se Denna information är sådan information som Oboya Horticulture Industries AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 september 2017.