Oasmia Pharmaceutical AB
Oasmia Pharmaceutical har erhållit marknadsföringstillstånd för cancerläkemedlet Doxophos® i Ryssland (Nasdaq OMX)

2017-08-08 08:40
Uppsala, 2017-08-08 08:40 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Oasmia Pharmaceutical AB (NASDAQ: OASM), meddelar idag att man erhållit marknadsföringstillstånd av Doxophos i Ryssland, en viktig milstolpe efter att man nyligen bytt marknads- och distributionspartner till Hetero Group. Doxophos har blivit godkänt för behandling av akut lymfatisk leukemi, akut myeloisk leukemi, kronisk leukemi, Hodgin’s lymfom och Non-Hogdkins lymfom, multipelt myelom, osteosarkom, Ewings sarkom, mjukdelssarkom, neuroblastom, rhabdomyosarkom, Wilms tumör, bröstcancer, livmodercancer, äggstockscancer, germinalcellstumörer, prostata-cancer, lungcancer, magcancer, huvud- och nackcancer samt sköldkörtelcancer. Doxophos är godkänt som en hybrid och är en unik nanopartikulär formulering av doxorubicin, en av de mest använda anti-cancer substanserna i världen. Doxorubicin används bland annat för att behandla stora indikationer som lung-, bröst- och prostatacancer. Doxorubicin är den aktiva substanser i en familj av onkologiprodukter som inkluderar Adriamycin® och Doxil®, med flera, vars försäljning estimerades att uppgå till 800 miljoner USD 2015 och förväntas öka till 1,4 miljarder USD 2024. Som med Oasmias första cancerläkemedel, Paclical, är Hetero Group ansvariga för marknadsföring och distribution av Doxophos i Ryssland. “Det är med stor tillfredsställelse, som vi nu kan fullfölja vårt tidigare meddelade mål att, i Ryssland, marknadsföra Doxophos, en produkt, som vi anser representera en betydande marknadspotential”, säger Julian Aleksov, arbetande styrelseordförande i Oasmia Pharmaceutical AB. ”Vi är också övertygade om att denna produkt kommer att medföra ett avsevärt mervärde vad gäller Heteros marknadsföring och distribution, Hetero, ett bolag, som är vår nya partner och som vi ser fram emot att samarbeta med i den aktuella regionen och sannolikt även i andra i framtiden.” Information till redaktionen: Om Doxophos Doxophos är en unik nanopartikulär formulering av doxorubicin i kombination med Oasmias patenterade teknologi XR17. Doxorubicin är en av de äldsta och mest välanvända anti-cancersubstanserna i världen och används för att behandla en mängd olika cancerformer, som akut lymfatisk leukemi, akut myeloisk leukemi, kronisk leukemi, Hodgin’s lymfom och Non- Hogdkins lymfom, multipelt myelom, osteosarkom, Ewings sarkom, mjukdelssarkom, neuroblastom, rhabdomyosarkom, Wilms tumör, bröstcancer, livmodercancer, äggstockscancer, germinalcellstumörer, prostatacancer, lungcancer, magcancer, huvud- och nackcancer samt sköldkörtelcancer. Om Oasmia Pharmaceutical AB (NASDAQ Stockholm: OASM) Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ i Stockholm, Frankfurt Stock Exchange och NASDAQ Capital Markets. För mer information: Julian Aleksov, Executive Chairman Tel: 018 50 54 40 E-mail: julian.aleksov@oasmia.com

Vivesto - I dag