Cyxone
Cyxones utvecklingssubstans T20Ks förmåga att både förebygga och bromsa multipel skleros i djurmodell är nu verifierad av ett oberoende laboratorium (beQuoted)

2017-03-10 13:00
CYXONES UTVECKLINGSSUBSTANS T20KS FÖRMÅGA ATT BÅDE FÖREBYGGA OCH BROMSA MULTIPEL SKLEROS I DJURMODELL ÄR NU VERIFIERAD AV ETT OBEROENDE LABORATORIUM Cyxone meddelar idag att en oberoende forskargrupp på Monash University i Australien har bekräftat de goda effekter av bolagets utvecklingssubstans T20K på MS symptom i djurmodell som tidigare beskrivit. I Cyxones utvecklingsprogram ingår att bekräfta de goda resultat med T20K på MS i djurmodell som forskargruppen i Wien beskrivit bl.a. i en artikel publicerad i mars 2016 i den ansedda vetenskapliga tidskriften PNAS. Det är ett standardförfarande inför kliniska studier att låta ett oberoende laboratorium bekräfta effektiviteten av den nya drog som man avser att utveckla till konkurrenskraftig produkt. Forskargruppen har undersökt om T20K, genom förbehandlig av djuren med endast en dos given sju dagar före initiering av sjukdomen, kan förhindra att djuren utvecklar MS symptom samt om daglig behandling med T20K efter initiering, kan förhindra att MS utvecklas. Man har visat att endast en dos av såväl 5 som 10 mg/kg T20K 7 dagar före sjukdomsinititeringen signifikant fördröjde symptomutvecklingen, reducerade graden av MS symptom samt krafigt reducerade den sammanlagda sjukdomsutvecklingen hos djuren. När man startade en oral behandling av försöksdjuren med T20K samtidigt med sjukdomsinitieringen så fördröjdes och reducerades symptomutvecklingen av T20K redan vid 1 mg/kg/dag. Vid en dos av 3 mg/kg/dag så utvecklades inga mätbara MS symptom i djuren. Den positiva kontrollsubstansen Fingolimod (Gilenya) given vid samma dos, 3 mg/kg/dag, uppvisade liknande effekt på MS symptom som T20K. Resultaten från Monash Universtity bekräftar därmed att T20K har både förmåga att förebygga MS som att behandla redan uppkommen sjukdom. Denna nya studie visar också att T20K har effekt vid avsevärt lägre doser än tidigare beskrivits. Fullständig hämning av MS symptom sker redan vid en oral dos av 3 mg/kg/dag i jämförelse med den tidigare oralt effektiva dosen 20 mg/kg/dag. Resultaten tyder på att T20K har en mycket konkurrenskraftig effekt på MS jämfört med dagens ledande MS produkt Gilenya och att säkerhetsintervallet förefaller vara ännu större än det som tidigare uppmätts. Cyxones VD, Kjell Stenberg säger "Även om vi aldrig tvivlat på de resultat som tagits fram av forskargruppen vid det Medicinska Universitet i Wien så är vi glada att nu ha visat att T20K kan ha ännu bättre effekter mot MS i djurmodell än vi tidigare trodde vlket styrker oss i vårt arbete för att studera T20Ks effekter i människa." Cyxones ordförande, Bert Junno, säger, "De nya resultaten från det Australiensiska laboratoriet stärker Cyxones ledande position vad gäller utveckling av effektivare och säkrare medel mot multipel skleros." 2017-03-10 Kontakt Cyxone AB (publ) Kjell G. Stenberg, CEO Tel: 0723-816168 E-post: kjell.g.stenberg@cyxone.com mailto:kjell.g.stenberg@cyxone.com Adelgatan 21 211 22 Malmö www.cyxone.com http://www.cyxone.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted Cyxone Pressrelease 2017-03-10.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=19723 Denna information är sådan information som Cyxone AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 mars 2017 kl. 13.00 CET. Om Cyxone Cyxone AB (publ) är ett biomedicinskt bolag som utvecklar läkemedel baserat på en typ av naturliga växtproteiner, s.k. cyklotider. Cyklotidteknologin har förutsättningar att kunna ge nya läkemedel med fördelaktiga farmakologiska effekter på sjukdomar som idag saknar effektiva och säkra behandlingar. Bolaget fokuserar på utvecklingen av en substans, T20K, som hämmar nyckelprocesser i kroppens celler som är typiska för olika immunsjukdomar som t ex multipel skleros och ledgångsreumatism. Cyxones Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank. Kontakt Cyxone AB (publ) Kjell G. Stenberg, CEO Tel: 0723-816168 E-post: kjell.g.stenberg@cyxone.com mailto:kjell.g.stenberg@cyxone.com Adelgatan 21 211 22 Malmö www.cyxone.com http://www.cyxone.com/

Cyxone - I dag