Zenergy
Bokslutskommuniké 2016 (Cision)

2017-02-24 09:49
Fjärde kvartalet och perioden 2016 - se tabell i bifogat dokument! Väsentliga händelser under kvartalet Även fjärde kvartalet präglades av intensiv marknadsbearbetning. Förhandlingar förs med stora väletablerade och professionella fastighetsbolag liksom byggbolag. Vi har även fortsatt om än betydligt mycket mer selektivt med offertgivning till kommuner men även byggherrar för att i första hand tillgodose det stora behovet av hyreslägenheter. Efterfrågan inom segmentet Zenergy ZIP-Bostäder i modulformat är stor. Statliga bidrag ställs till kommunernas förfogande. Näringsdepartementet lämnar statsbidrag för byggande av små hyresrättslägenheter. Boverket lämnar statlig kreditgarantier för att stimulera byggandet av nya bostäder. Upphandlingarna som görs konsumerar resurser, såväl tid som kapital och förväntas ge positiva ekonomiska resultat i närtid. Storleken på dessa upphandlingar i form av offertvärde uppgår till miljardbelopp. Arbetet med CE-märkningen av ZIP-Elementet fortgår. Detta arbete beräknas var färdigt under Q4-2017. Lunds Tekniska Högskola liksom byggmaterialexperter deltar i detta arbete.  Certifieringsarbetet sker genom Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Under det fjärde kvartalet levererade Zenergy evakueringsbostäder till det kommunala fastighetsbolaget Stångåstaden AB i Linköping. Zenergy har även levererat den nyutvecklade brandsäkra och energisnåla entreprenadboden till nya kunder under kvartalet. Under fjärde kvartalet tecknade Zenergy ett avtal med Vaggeryds kommun om köp av ett centralt beläget markområde i Skillingaryd på ca 3000 m2 för uppförande av ett modulbostadskvarter med 23 lägenheter. Därutöver förvärvade Zenergy ett industriområde på 10 000 m2 i anslutning till fabriken i Skillingaryd, som möjliggör fortsatt expansion. Zenergy är väl förberedda på en ökad produktion och har dimensionerat verksamheten därefter, kapacitet finns för en betydande efterfrågeökning. Zenergys nya affärssystem Monitor är till största delen implementerad och fungerar bra. Med 7 helt nya bostäder i modulformat som utvecklats under 2016 får vi stor acceptans hos etablerade fastighetsbolag, byggbolag liksom hos arkitekter. Zenergy är aktiv på den Norska marknaden och bearbetar potentiella kunder såväl kommuner som bygg- och fastighetsbolag genom en samarbetspartner. Intresset för vårt patenterade ZIP-Element är stort även i Norge.  Väsentliga händelser efter kvartalets utgång Modulkvarterprojektet i Skillingaryd har startat, såväl intern som extern projektledare är utsedd. Bygglovshandlingarna är inlämnade och kommer enligt kommunen att vara processade och godkända om allt löper enligt plan redan under mars 2017. Markarbetet liksom etableringen och uppförandet av hyreslägenheterna i modulformat beräknas starta redan under första kvartalet med inflyttning efter sommaren 2017. Bostadsmodulkvarteret kommer att bestå av 23 lägenheter på totalt ca. 1272 m2 BOA. Zenergy har stärkt den industriella kompetensen med inriktning på teknisk byggkompetens genom att anställa en Teknisk Chef som började den 1 februari. Ett omfattande program för att öka kompetensen inom Zenergy och därmed möta de ökade kraven på byggandet av bostäder och skolor i modulformat har initierats. Den strategiskt viktiga upphandlingen av en förskola till Nässjö kommun har färdigställts i fabriken under februari. Leveranserna av skolmodulerna påbörjas under mars 2017. Långt framskridna förhandlingar pågår med flera stora väletablerade bygg- och fastighetsbolag om såväl köp som hyra av bostäder i modulformat i Sverige liksom i Norge. Skanska Maskin AB och Zenergy AB är i slutfasen av förhandlingarna kring formerna för ett fortsatt samarbete. VD kommentar Zenergy har en etablerad koncernstruktur som möjliggör diversifieringar och renodling av våra affärsområden. Försäljningen av våra produkter sker genom Zenergy AB. Uthyrningsverksamhet sker genom Zenergy ZIPRENT AB. Zenergy AB utvecklar och producerar bolagets produkter. Genom denna koncernstruktur möjliggör vi en kontinuitet och ett utjämnande produktionsflöde. Genom att förvärva markområden i närområden till Vaggeryds kommun som sedan exploateras till bostadskvarter skapar Zenergy synergieffekter genom att göra samhällsnytta liksom att skapa goda och lönsamma affärsmöjligheter. Modulbostadskvarteret i Skillingaryd kommer att ägas av ett nybildat fastighetsbolag Zenergy bostäder kvarter1 i Skillingaryd AB. Detta bolag är dotterbolag till Zenergy AB. Zenergy Fastighets AB äger och förvaltar fastigheten där Zenergy AB bedriver verksamheten i Skillingaryd. Vi kan fastställa en påtagligt större efterfrågan på skolor och förskolor som förväntas stiga ytterligare. Zenergys konkurrensfördelar inom områdena; energiförbrukning, brandsäkerhet, fukt och mögelresistens efterfrågas allt mer vid upphandlingarna som ”skall krav” i rambeskrivningarna. Zenergys vision är att skapa smarta, energieffektiva bostäder som går snabbt att producera och som håller hög kvalitet. Byggnaderna skall ha tilltalande fasadgestaltning och effektiv inredning. Tillsammans med arkitekter och byggnadsingenjörer tar vi fram attraktiva boendekoncept som på allvar utmanar det traditionella bostadsbyggandet. En stor utmaning är att skapa rymliga och ljusa lägenheter som uppfyller alla myndighetskrav. Tydliga balkongmotiv skapar spänning vilket gör det möjligt att ha stora glasytor som släpper in mycket dagsljus. Glasytorna kopplar samman interiören med utomhusmiljön och förhöjer känslan av en rymlig och trivsam lägenhet. Zenergys bostäder skall vara högkvalitativa och attraktiva för moderna människor. Zenergys produkter fungerar utmärkt som både permanenta och tillfälliga bostäder. Zenergys affärsmodell Zenergy jobbar med fyra affärsområden som alla använder sig av Bolagets unika och innovativa ZIP-Element. Zenergy ZIP-Bostäder Vi har utvecklat 7 olika bostadskoncept i modulformat som är fullt tillgänglighetsanpassade och uppfyller alla BBR-krav. BBR står för Boverkets byggregler och är en samling av föreskrifter och allmänna råd som fastställs av Boverket och gäller svenska byggnader. BBR innehåller krav och råd gällande bland annat utformning, bärförmåga, brand, hygien, buller, säkerhet och energihushållning. Genom Zenergys stora flexibilitet och möjligheter att bygga stora volymer på kort tid kan Zenergy bidra med att lösa den akuta bristen på boenden. Zenergy ZIP-Lokaler Är avsedda för kontor, skolor, förskolor. Zenergy har med sitt fokus på brandsäkerhet, energieffektivitet, fukt- och mögelresistenta ZIP-Element goda möjligheter inom detta affärsområde. En bra och trivsam arbetsmiljö både för barn, studenter och vuxna efterfrågas alltmer och börjar synas i de offentliga upphandlingar som bearbetas. Vår ambition är att arbeta med Svanen märkta material och produkter. Zenergy ZIP-Byggbodar Började byggas 2009 och vann pris för Bästa Energibod 2013. ZIP-elementet är stommen även i våra byggbodar. Det gör att vi kan leverera smarta, energieffektiva och brandsäkra lösningar för byggbranschen. Vi har flexibla modullösningar för dom flesta former av byggarbetsplatser med våra olika basmodeller, dessutom på två olika plattformsstorlekar. Zenergy ZIP-Element Är ett patenterat och varumärkesskyddat byggmaterial som består av en isolerande kärna av PIR som på båda sidor är laminerad med högkvalitativa brandskyddsskivor. ZIP-Elementet är i sig ett färdigt tak-, golv- eller väggelement vilket innebär att det går snabbt att uppföra en brandsäker och mögelresistent byggnad utan köldbryggor. Marknadsbearbetningen genom att etablera samarbete med en välrenommerad distributör i Norden inom byggfackhandeln och byggvaruhandeln avses påbörjas under Q3-2017. Zenergy har erhållit statligt bidrag från Vinnova för utvärdering av integrationen av ZIP-Element i en träkonstruktion uppbyggd kring CLT-Teknik, (Cross Laminated Timber), vilket utgör WoodXZIP tekniken. Syftet är att utvärdera förutsättningarna för kommersialisering av industriellt byggande av ett kostnadseffektivt klimatneutralt och hållbart modulbyggsystem med Zenergy ZIP-Element. Aktien Zenergy AB (publ) har totalt ca 4 000 aktieägare. Zenergy har handlats på AktieTorget sedan den 7 december 2015. Handelsbeteckningen för aktien är ZENZIP och ISIN-koden är SE0005705589. Kommentarer till den finansiella utvecklingen för Zenergy AB Rörelseintäkter Nettoomsättningen i koncernen under fjärde kvartalet 2016 uppgick till 6 801 KSEK vilket är 5 645 KSEK högre än motsvarande period 2015. Den ökade omsättningen utgörs av nya kunder. Nettoomsättningen för hela året uppgick till 38 266 KSEK vilket är ca 13 % eller 5 757 KSEK lägre än 2015 års omsättning som uppgick till 44 023 KSEK. På grund av organisationsförändringar hos kund har en betydande omsättningsvolym för Zenergy skjutits på framtiden. Denna volymförlust uppskattas till 25 000 KSEK. Dock har vi under Q4 lyckats kompensera en del av detta med fakturering till nya kunder. Kostnader Koncernens omkostnader under fjärde kvartalet 2016 uppgick till 5 600 (4 853) KSEK. Omkostnaderna för hela 2016 uppgick till 21 600 (14 839) KSEK. Den totala ökningen av omkostnaderna är 6 761 KSEK och kan huvudsakligen härledas till kostnader för två fabriker med dubbel hyra under några månader samt högre driftskostnader. Andra poster som har ökat är personalkostnader, försäljningsomkostnader (exempelvis deltagande vid Nordbyggmässan), kostnader för nytt ERP-system samt advokatkostnader på grund av LOU-upphandlingar. Resultat Resultat efter finansiella poster i koncernen avseende fjärde kvartalet 2016 uppgick till -5 949 (-7 783) KSEK. Resultatförbättringen på 1 834 KSEK kan främst härledas till en högre rörelseintäkt för perioden. Motsvarande värden för hela 2016 uppgår till -17 639 (-12 293) KSEK. Resultatförsämringen kan främst härledas till ökade omkostnader under året. Finansiell ställning Vid årets utgång uppgick det egna kapitalet i koncernen till 35 941 (21 532) KSEK. Det totala kassaflödet för fjärde kvartalet uppgick till 2 442 (10 665) KSEK. Motsvarande värde för hela året 2016 uppgick till 876 (11 843) KSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten i koncernen uppgick till -4 716 (-7 262) KSEK under fjärde kvartalet. Motsvarande värde för hela 2016 uppgick till -16 681 (-10 855) KSEK, som en följd av det negativa resultatet. Kassaflödet från investeringsverksamheten i koncernen uppgick till -719 (-2 702) KSEK under fjärde kvartalet. Motsvarande värde för hela 2016 uppgick till -28 314 (-3 780) KSEK. Vilket i huvudsak kan förklaras av förvärv av produktionsfastighet. Kassaflödet från finansieringsverksamheten i koncernen uppgick till 7 877 (20 629) KSEK under fjärde kvartalet. Motsvarande värde för hela 2016 uppgick till 45 871 (26 478) KSEK. Vilket i huvudsak kan förklaras av gjorda emissioner samt ökad upplåning i samband med förvärv av produktionsfastighet. Likvida medel i koncernen uppgick till 14 867 (14 000) KSEK vid årets slut. Moderbolaget har en beviljad checkkredit på 1 000 KSEK vilket inte var nyttjat per 161231. Utöver beviljad checkkredit har moderbolaget en kreditlimit avseende factoring på 10 000 KSEK varav 2 798 KSEK var nyttjat per 161231. Under året har moderbolaget tillförts likvida medel genom två emissioner samt att aktieägare har nyttjat sina teckningsoptioner från 2014 respektive 2015. Teckningsoptionerna tillförde 2 402 KSEK under första kvartalet. I juni tillfördes 24 690 KSEK före emissionskostnader genom företrädesemission samt riktad emission och i december tillfördes 9 000 KSEK före emissionskostnader genom riktad emission. Granskning av revisorn Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor. Kommande finansiella rapporter 2017 Årsredovisningen för 2016 publiceras den 17 april 2017 och hålls tillgänglig på bolagets hemsida och via Aktietorget. Ordinarie Årsstämma, hålls den 8 maj 2017 i Göteborg Tremånadersrapporten publiceras den 8 maj 2017 Sexmånadersrapport publiceras den 25 augusti 2017 Niomånadersrapport publiceras den 24 november 2017 Förslag till utdelning För räkenskapsåret 2016 avser styrelsen i Zenergy AB föreslå att ingen utdelning lämnas. Styrelsens försäkran Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna rapport ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför. Göteborg den 24 februari 2017 Styrelsen Zenergy AB (publ) För mer information kontakta: Olle Magnusson – VD, Zenergy AB (publ), 0707 – 61 81 33, olle.magnusson@zenergy.se Denna information är sådan information som Zenergy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2017

Zenergy B - I dag