Castellum
Castellums nya juvel i Stockholm – med både tunnelbana och löparbana (Cision)

2017-01-31 14:00
I morgon tillträder Castellum fastigheten Torsplan 2 i Stockholm. Den toppmoderna och nybyggda fastigheten, miljöcertifierad enligt BREEAM på den högsta nivån i världen, blir en del i det life science-center som nu växer fram i Hagastaden.
”Vi äger och förvaltar nu en juvel i det starkaste tillväxtområdet i Stockholm – och har därmed utökat vårt samlade innerstadsbestånd till 90 000 kvadratmeter”, säger Anders Nilsson, VD Region Stockholm Castellum. Torsplan 2 omfattar totalt 23 000 kvadratmeter flexibla och anpassningsbara ytor, varav 18 800 kvadratmeter är kontor, där Stockholms Läns Sjukvårdsområde är dominerande hyresgäst. I entréplanet finns affärer, restauranger och möjligheter att träna på gym. Träningsmöjligheter finns dessutom på en velodromlikande löparbana och ett utegym på taket. Fastigheten är välbelägen nära Essingeleden med närhet till god kollektivtrafik och förberedd för direktaccess till en planerad tunnelbaneuppgång på gula linjen. Byggnaden kommer att miljöcertifieras som BREEAM Outstanding, den högsta miljöcertifieringsnivån i världen. Fastigheten är fullt uthyrd och den genomsnittliga kontraktstiden är cirka 9,2 år. Hagastaden är ett stort, kommunöverskridande stadsutvecklingsprojekt som kommer att rymma 50 000 arbetsplatser och 6 000 nya bostäder. Området är både en del av Vasastaden i Stockholms kommun och stadsdelen Haga i Solna och här finns bland annat Karolinska Sjukhuset. Castellum har de senaste åren omdisponerat och utvecklat fastighetsportföljen i Stockholm. ”Vi fortsätter att koncentrera oss på utvalda delmarknader, där vi kan förvalta och utveckla fastigheter av hög kvalitet”, säger Anders Nilsson. För ytterligare information kontakta: Anders Nilsson, VD Region Stockholm Castellum, 08-602 33 19 www.castellum.se Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 71 miljarder kronor och utgörs av lokaler för kontor/butik och lager/logistik med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm.    Fastigheterna ägs och förvaltas under ett gemensamt varumärke i fem geografiska regioner med en stark och tydlig lokal närvaro. De fem geografiska regionerna är: Mitt, Norr, Stockholm, Väst och Öresund.    Castellum har under 2016 tilldelats två utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, dels Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och industrilokaler, dels förstapris för hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum har dessutom valts in i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet. Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.  Castellum AB (publ), Box 2269, SE-403 14 Göteborg | Org nr/Corp Id no SE 556475-5550   | Tel +46 31 60 74 00 Fax +46 31 13 17 55

Castellum - I dag