Oncology Venture
DRP förutspår framgångsrikt effekten av 4 bröstcancerläkemedel för Personalized Medicine (Cision)

2017-01-24 11:30
Hørsholm, Danmark den 24:e januari 2017 – Oncology Venture Sweden AB (”Oncology Venture”) meddelar idag att bolagets verktyg Drug Response Predictor – DRP™ – inlicensierat från Medical Prognos Institute A/S (”MPI”) för läkemedelsutveckling har studerats av MPI som ett verktyg för Personalized Medicine – Patient Response Prediction – PRP™. MPI:s vision är att utveckla ett verktyg i form av en rapport över de läkemedel som mest sannolikt är effektiva för den enskilda cancerpatienten. Som en del av strategin för att utföra denna vision har en studie genomförts i samarbete med bröstcancerexperter på danska onkologiavdelningar. Databasen innehållande klinisk data för cirka 800 patienter med metastaserande bröstcancer har undersökts för att bedöma PRPTM:s förmåga att förutsäga om en patient kommer att svara på anticancerbehandling som ges under patientens sjukdom eller inte. Data för epirubicin, fulvestrant, anastrozol och exemestan har med statistiskt signifikanta värden demonstrerat att PRPTM kan förutsäga om de enskilda patienterna svarade på behandlingen med nämnda läkemedel eller inte. Då det finns ett stort antal aktiva anticancermedel för bröstcancer och denna metod har varit mycket givande kommer MPI och OV att fortsätta bredda databasen och datamining för att öka antalet produkter där bolagets teknik kan skapa värde för valet av behandling.
Epirubicin är ett centralt läkemedel vid behandling av alla typer av metastaserande bröstcancer och fulvestrant, anastrozol och exemestan är fundamentala i adjuvant behandling (ges som ett tillägg till en operation med syftet att minska risken för att cancersjukdomen ska komma tillbaka) och metastaserande behandling av östrogenreceptorpositiv (ER +) bröstcancer. Siffror från 2008* visar att 2/3 av nydiagnostiserade patienter med bröstcancer i tidigt stadium, får adjuvant cellgiftsbehandling och/eller adjuvant antihormonterapi, vilket indikerar en stor marknadspotential för MPI:s PRPTM. I den aktuella studien undersöktes metastaserande bröstcancer men produkterna används även vid adjuvant behandling. DRP-analyserna utfördes på formalinfixerade paraffininbäddade (FFPE) biopsier från tiden för diagnos av patienterna. Data avseende FFPE-biopsierna var starka trots att hälften av materialet var mer än tio år gamla. Detta är värdefullt för MPI:s teknik och affärsmodell då screening kan utföras med patientens samtycke men utan att behöva kalla in patienten för en ny biopsi. Denna framgångsrika studie är stödjande för DRPTM-verktyget som används i Oncology Venture för läkemedelsutveckling, eftersom det bygger på samma teknikplattform. "Syftet med MPI:s studie var att utvärdera om PRPTM i praktiken kunde förutsäga läkemedelskänslighet avseende några av de mest använda läkemedlen för behandling av patienter med metastaserande bröstcancer. Tillsammans med danska bröstcancerexperter fann vi att PRPTM, med en stark statistisk signifikans, kan avgöra om en patient ska behandlas med epirubicin, fulvestrant, anastrozol och exemestan eller inte", säger Peter Buhl Jensen, adjungerad professor, MD, PhD och VD för Oncology Venture. ”Min bedömning är att dessa uppgifter utgör det första genombrottet för MPI:s teknik Personalized Medicine och att denna data tyder på en stor potential och ett stort värde för bröstcancerpatienter. Målet är att patienterna ska få den bästa behandlingen varje gång – eftersom de inte har någon tid att förlora och bör undvika eventuella biverkningar relaterade till läkemedel utan potentiell effekt”, kommenterar Buhl Jensen vidare. Om screeningverktyget Drug Response Predictor – DRPTM Oncology Venture använder screeningverktyget Drug Response Predictor, DRP™, inlicensierat från Medical Prognosis Institute A/S för att välja ut de patienter som, utifrån den genetiska signaturen i sina tumörer, har högst sannolikhet att svara positivt på ett visst läkemedel. Målet är att utveckla rätt medicin för rätt patient och genom att screena patienterna innan behandling kan responsnivån signifikant höjas. DRP™-metoden bygger på jämförelser mellan känsliga och resistenta mänskliga cancercellinjer, med genetisk information från cellinjer, i kombination med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelater i ett systemiskt biologiskt nätverk. DRP™ är baserad på budbärar-RNA från patienters biopsier. DRP™-plattformen, dvs DRP™- och PRP™-verktygen kan användas i alla cancertyper och är patenterad för fler än 70 anti-cancerläkemedel i USA. PRP™ används av Medical Prognosis Institute A/S för Personalized Medicine. DRP™ används av Oncology Venture för läkemedelsutveckling.  * Adjuvant systemic therapy in early breast cancer: impact of guideline changes and clinicopathological factors associated with nonadherence at a nation-wide level. A. M. F. Verschoor et al. Published online: 12 August 2016 Springer Science+Business Media New York 2016. För ytterligare information, vänligen kontakta: Peter Buhl Jensen, CEO                                       Ulla Hald Buhl, COO, IR & Communication Telefon: +45 21 60 89 22                                       Telefon: +45 21 70 10 49 E-post: pbj@oncologyventure.com                         E-post: uhb@oncologyventure.com   Denna information är sådan information som Oncology Venture Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 januari 2017. Om Oncology Venture Sweden AB Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction – DRP™ – för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Bolaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras och utvecklingen effektiviseras. Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater omfattar LiPlaCis® för behandling av bröstcancer genom samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd., Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för behandling av prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för behandling av Multipelt Myelom (benmärgscancer). Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag för behandling av cancer.