Axfood
Var femte svensk kan tänka sig ett grönt julbord (Cision)

2016-11-25 07:05
Nästan var femte svensk (19%) kan tänka sig att slopa det traditionella julbordet i år mot ett helt vegetariskt julbord. Det visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Axfood. Julen tillhör en av årets stora mathelger. Det märks tydligt hos Axfoods butikskedjor som Willys och Hemköp som ökar sin försäljning kraftigt i december – från första advent och framåt. Men i år kommer butikerna troligen att märka av en större efterfrågan på produkter som mer hör hemma på ett grönt julbord. På Sifo-frågan ”Kan du tänka sig att skippa det traditionella julbordet mot ett grönt julbord istället, alltså enbart med vegetarisk mat?” svarar 19 procent ”ja”, 76 procent ”nej” och 5 procent ”vet ej”. Kvinnor är betydligt mera positiva än män till ett vegetariskt julbord, 26% respektive 12 %. Även yngre (15-34 år) ställer sig mer positiva till en köttfri jul. – Julen är en mycket traditionell högtid. Det gäller inte minst maten. Därför är siffran 19 % högre än jag väntat mig och visar verkligen att intresset för att äta vegetariskt ökar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood. I en Sifo-undersökning, även den beställd av Axfood, tidigare under hösten svarade nästan varannan svensk (45%) att de äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och var fjärde (24%) planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött nästa år. Fotnot: Undersökningen genomfördes av Sifos webbpanel 5-10 november 2016. Antalet svarande var 1 297 slumpmässigt utvalda från allmänheten.  För ytterligare information kontakta: Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

Axfood - I dag