Peptonic Medical
Sista patienterna till Peptonic Medical ABs fas 2b studie inbokade (Cision)

2016-10-25 09:00
Stockholm den 25 oktober 2016. - Peptonic Medical AB (publ) (”Peptonic” eller ”Bolaget”) - ett bolag som utvecklar läkemedel baserade på oxytocin - meddelar idag att de patienter som skall ingå i Bolagets kliniska fas 2b studie nu har bokats in och att sista patienten beräknas påbörja behandling inom de närmaste två veckorna. Totalt är det 160 patienter som deltar i studien, vars syfte är att undersöka effekten av Peptonic Medicals produktkandidat Vagitocin® (oxytocin) för behandling av vaginal atrofi (torra slemhinnor i slidan). I studien används glasspruta för förvaring och administrering av vaginalgelen.
”Det känns bra att ha rekryterat alla patienter till huvudstudien. Tillströmningen av patienter saktade in under och efter sommaren p.g.a ett svagare gensvar på patientannonseringen. Detta har medfört en förskjutning i tidsplanen”, säger Johan Inborr, VD för Peptonic Medical. ”Det som är positivt och glädjande är att vi fått in rätt patienter enligt inklusionskriterierna, att studien i sig förlöper väl både tekniskt och logistiskt och att vi håller oss inom kostnadsramarna”. Utöver den kliniska fas 2b -studien så fortsätter rekryteringen av patienter till en mindre sk. explorativ studie (totalt 40 patienter) utan uppehåll och beräknas vara klar i mitten av december. De kliniska målen är desamma som i huvudstudien (fas 2b), men i stället för glasspruta så används en laminattub för förvaring av gelen och administreringen sker med en engångsapplikator. Laminattuben är en billigare och kommersiellt mera attraktiv förpackning än glassprutan. Initiala resultat från båda studierna beräknas föreligga under första kvartalet nästa år. För ytterligare information, vänligen kontakta: Johan Inborr, VD Telefon: 0708 853 893 E-post: johan.inborr@peptonicmedical.se Om Peptonic Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget grundades 2009 och dess första produkt, Vagitocin®, är ett östrogenfritt alternativ, för lokal behandling av vaginal atrofi. Det faktum att oxytocin är en välkänd och välstuderad substans möjliggör en snabbare utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier där man erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag. Om fas 2b –studien Fas 2b –studien är en dubbelblind, placebokontrollerad, multicenter studie med två studiearmar innefattande 80 patienter i vardera d.v.s. totalt 160 patienter. Syftet med studien är att undersöka effekten av Vagitocin® (400 IU/dag) jämfört med placebo vid behandling av vaginal atrofi. Vagitocin® -gelen förvaras i glasspruta och kyl under studien. Studien har även en explorativ del innefattande 40 patienter, där Vagitocin® -gelen förvaras i en laminattub och kyl och administreras med en engångsapplikator. I studien deltar tre kliniker i Sverige. Docent Aino Fianu Jonasson, överläkare i urogynekologi vid enheten för obstetrik och gynekologi vid Karolinska sjukhuset i Huddinge är koordinerande prövare (Eng. principal investigator).

Peptonic Medical - I dag