Sprint Bioscience
Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2016 (Cision)

2016-08-24 08:30
Januari - juni i sammandrag • Intäkter för perioden uppgick till 23,2 (2,7 Mkr) • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 1,3 (-8,8 Mkr) • Resultat per aktie för perioden uppgick till 0,19 kr (-0,36 kr) • En riktad nyemission genomfördes i mars 2016, som tillförde bolaget 19,2 MSEK före emissionskostnader. • Två patentansökningar som täcker två kemiska serier i Vps34-projektet har skickats in till europeiska patentverket. • Från den 4 maj handlas Sprint Bioscience aktie på First North Premier. Andra kvartalet • Intäkter 17 833 (1 070) TSEK • Rörelseresultat 4 112 (-5 002) TSEK • Resultat efter skatt 4 090 (-5 040) TSEK • Resultat per aktie 0,60 (-0,77) SEK Händelser efter rapporttidens utgång • Beslut fattades att inte driva tumörmetabolismprogrammet mot MTH1 vidare efter att prekliniska data utvärderats. Kostnader och intäkter avseende avslutandet av projektet MTH1 har avräknats i andra kvartalets resultat. • Licensavtal tecknas för PIP4K2-programmet. Sprint Bioscience AB (publ) och Petra Pharma Corporation, New York, USA har ingått ett samarbets- och licensavtal för forskning, utveckling och kommersialisering av bolagets PIP4K2-program inom tumörmetabolism. Enligt avtalet kan Sprint Bioscience erhålla upp till cirka 240 miljoner USD i delmålsersättningar inklusive en initial ersättning om 3 miljoner USD. Betalningen erhölls i juli 2016. Intäkten från Petra Pharma kommer att periodiseras över 12 månader med start i juli 2016. Dessutom är Sprint Bioscience berättigade till royalty på den globala omsättningen av eventuella produkter som genereras inom samarbetet. Petra Pharma kommer också att finansiera Sprint Bioscience fortsatta utvecklingskostnader för projektet under ett år med möjlighet till förlängning upp till ytterligare ett år. Vd har ordet I juli licensierade vi PIP4K2 programmet till amerikanska Petra Pharma. Vi har nu licensierat ut två projekt i tidiga utvecklingsskeden och därmed visat att vår affärsmodell fungerar väl. De båda avtalen har gett bolaget en kvalitetsstämpel och vi har skapat ett gott rykte i branschen över hela världen. Finansiellt visade bolaget ett positivt resultat för första halvåret 2016. Det är naturligtvis mycket glädjande och ett betydelsefullt steg mot vår målsättning att generera vinst. Under perioden har vi avslutat samarbetet med Bayer kring MTH1-projektet. Data har visat att MTH1 inte var ett målprotein som gav den effekt på tumörtillväxt som tidigare publicerade vetenskapliga studier hade indikerat. Jag vill ändå understryka att samarbetet med Bayer har varit en ekonomiskt lönsam affär för Sprint Bioscience. Utgången visar dessutom styrkan i vår affärsmodell, att tillsammans med kunden utveckla ett kemiprogram för att utvärdera vår läkemedelsidé. Vi kom snabbt och effektivt fram till slutsatsen utan att behöva ta hela den ekonomiska risken själva. Att vissa projekt inte får förväntad effekt är en naturlig del i utvecklingen av nya läkemedel. Professor Lewis Cantley är en av grundarna till Petra Pharma, vår nya partner. Professor Cantley är en världsledande forskare inom tumörmetabolism och lipidsignalering, vilket vårt projekt PIP4K2A är en del av. Vi är mycket glada att professor Cantley är en del i samarbetet, då det var hans publikationer som ledde oss till att starta programmet. Strukturen i det nya avtalet påminner om det med Bayer. I det här fallet utför dock Sprint Bioscience en större del av arbetet i den prekliniska fasen, medan kostnaden tas av Petra Pharma. Vps34 har utvecklats väl. Vid en jämförelse med konkurrerande bolags molekyler kan vi se att vi uppnår likvärdig effekt i tumören vid lägre doser, vilket är en viktig egenskap för att minska risken för biverkningar. I juni, på BIO International Convention i San Fransisco, introducerade vi STK25 för läkemedelsbolagen. Projektet blev mycket uppmärksammat. Det råder stor brist på nya lovande verkningsmekanismer inom diabetesområdet. Vårt projekt slår dessutom mot det centrala problemet i diabetes, det vill säga inte enbart behandla symptomen.  Under våren har vi startat den experimentella processen att hitta nya projekt. Avsikten är att fylla på portföljen med nya kommersiellt gångbara läkemedelskandidater för försäljning 2017. Vi har satt ihop ett dedikerat team som ska selektera fram de mest intressanta projekten. Att vaska fram rätt målprotein som kan generera nya avtal är en av bolagets viktigaste aktiviteter. Vi ser ljust på framtiden. Vi har två projekt, Vps34 och STK25, som är redo för utlicensiering. Marknaden har visat stort intresse och båda projekten har potential att bli så kallade block busters, det vill säga omsätta över 1 miljard USD per år om och när de når marknaden. Vår ställning som seriös leverantör av pre-kliniska läkemedelsprojekt har stärkts väsentligt av de två omfattande avtalen med Bayer respektive Petra Pharma. Vi bygger ett bolag som har potential att bli världsledande inom sitt segment. Vår målsättning är att det sker inom en snar framtid så att aktieägarna får avkastning för sina investeringar. Utöver det är vi stolta över att göra läkemedel som kan ge patienter hopp om ett bättre liv.

Sprint Bioscience - I dag