Peptonic Medical
Peptonic Medical AB (publ) genomför en riktad emission på 6 MKr (Cision)

2016-08-03 16:07
Stockholm, den 3 augusti 2016 . Peptonic Medical (publ)  (”Peptonic Medical” eller ”Bolaget”) - ett bolag som utvecklar läkemedel baserade på oxytocin – har med stöd av bolagsstämmans bemyndigande genomfört en riktad nyemission till ett antal nya investerare på 6 000 000 kr (före emissionskostnader om 10% av emissionsbeloppet). Totalt emitterades 1 428 572  aktier. Teckningskursen var 4,20 kronor, vilket motsvarar en rabatt om 20,06% i förhållande till den volymvägda snittkursen under de tio senaste handelsdagarna fram till avstämningsdagen den 27 juli d.v.s. den dag då teckningsförbindelserna inkom. Styrelsen bedömer att detta är ett väl avvägt marknadspris under rådande förhållanden på aktiemarknaden och för denna grupp av investerare.
Aktierna tecknades av ett fåtal investerare, som tidigare inte är aktieägare i Bolaget. l några fall tecknade de aktier via egna bolag.  Namnen och antalet tecknade aktier framgår av tabellen nedan. Namn Antal aktier Göran Månsson 238 095 Nordic Emotion Group AB 238 095 Per Vasilis 238 095 MW Asset Management AB 190 476 Gerhard Dal 166 667 Johan Stein 30 000 Strategic Wisdom Nordic AB 89 048 Per Nilsson 119 048 Niclas Löwgren 71 429 Ehsan Ashrafi 47 619 De medel som tillförs Bolaget genom denna emission kommer att användas till att starta förberedelserna för det kliniska fas 3 –programmet och till att förbereda och genomföra en pilotstudie inom en ny medicinsk indikation som skyddas av patent som ägs av Bolaget. Anledningen till att frångå företrädesrätten för nuvarande aktieägare är dels möjligheten att bredda ägandet i bolaget och dels att en företrädesemission hade krävt att ett prospekt först upprättats för att sedan godkännas av finansinspektionen. En sådan procedur hade varit kostsam, administrativt tung och hade avsevärt försenat genomförandet. ”Vi vill göra allt för att vinna tid i utvecklingen av Vagitocin®. Därför är det är ytterst viktigt att vi kommer igång med förberedelserna inför fas 3 så snart som möjligt”, säger bolagets vd Johan Inborr. ”Vi vill också bredda vår pipeline med nya oxytocinprodukter och planerar att generera effektdata inom en ny indikation under hösten”. Genom den riktade emissionen kommer antalet aktier att öka med 1 428 572 st till 20 602 957 st med ett aktiekapital om 2 060 295,70 kronor. _____ För ytterligare information om Peptonic Medical AB (publ), vänligen kontakta: Johan Inborr, VD Telefon: 0708 853 893 E-post: johan.inborr@peptonicmedical.se Om Peptonic Medical AB Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget som grundades 2009 utvecklar ett östrogenfritt alternativ, Vagitocin®, en gel som innehåller oxytocin för lokal behandling av vaginal atrofi. Oxytocin är ett naturligt kroppseget hormon som har använts för andra medicinska ändamål sedan 1960-talet. Det faktum att oxytocin är välkänt och välstuderat möjliggör en förenklad utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier och där erhållit positiva resultat såsom påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag, men med färre biverkningar.

Peptonic Medical - I dag