Alzinova
Bokslutskommuniké 2015-01-01 - 2015-12-31 (Cision)

2016-02-26 08:18
Styrelsen och verkställande direktören för Alzinova AB avger härmed rapport för räkenskapsåret 2015.Sammanfattning av bokslutskommunikéTolv månader (2015-01-01 – 2015-12-31) · Nettoomsättningen uppgick till 0 SEK (22 294). · Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3 407 270 SEK (-471 512). · Resultatet per aktie uppgick till -0,79 SEK (-0,11) före utspädning och -0,61 SEK efter utspädning. · Soliditeten uppgick till 92,9 % (72,5 %). Fjärde kvartalet (2015-10-01 – 2015-12-31) · Nettoomsättningen uppgick till 0 SEK (22 294). · Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 156 337 SEK (-49 333). · Resultatet per aktie uppgick till -0,50 SEK (-0,01) före utspädning och -0,38 SEK efter utspädning. Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 4 312 000 aktier per 2015-12-31. Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital. Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år. Med ”Bolaget” eller ”Alzinova” avses Alzinova AB med organisationsnummer 556861-8168.
Väsentliga händelser under 2015 Första kvartalet I januari avslutades teckningstiden för en riktad nyemission som tecknades till 640 000 SEK. Emissionslikviden var avsedd för utveckling av bolagets IP. I mars publicerades data i tidskriften ”ACS Chemical Biology” som bygger på metoder där Alzinovas AβCC-teknologi användes. Vår teknologi var en förutsättning för att kunna hantera de mycket svårhanterliga Aβ-oligomererna. Studien kommenterades också i ”Nature Chemical Biology (11, 96, 2015)”. I mars presenterades också data om Alzinovas antikropp (ALZ-201) på 12th International AD/PD Conference. Studien på zebrafiskar visade att extrakt av protein från patienters hjärna, men inte från friska hjärnor, hindrar inlärning och orsakar celldöd. Användande av antikroppen ALZ-201 skyddade fiskhjärnan från den giftiga effekten. Andra kvartalet Alzinova fastställde en preklinisk utvecklingsplan tillsammans med en internationellt mycket erfaren konsultfirma, och avslutade i och med detta sin del av det VINNOVA-stödda Eurostarsprojektet E!7927 AD-AIM den 12 juni. Den 24 juni hölls ordinarie Årsstämma. I samband med denna valdes Dr. Björn Löwenadler in som ordinarie styrelseledamot. I juni meddelade VINNOVA att de stödjer Alzinova i programmet ”Innovationsprojekt i företag del 1” med 500,000 kr. Stödet innebar att bolaget kunde inleda ett projekt för att utvärdera vaccinet (ALZ-101) på en ny djurtyp än man tidigare använt. Endast 113 av 703 sökande erhöll bidrag. Tredje kvartalet I juli avslutades en riktad nyemission i syfte att säkerställa att bolaget skulle kunna hålla uppe tempot i produktutvecklingen och samtidigt genomföra en notering på Aktietorget. 59 investerare erhöll aktier i den övertecknade emissionen och bolaget tillfördes 5 miljoner SEK. I augusti meddelade EPO (European Patent Organisation) att de hade för avsikt att godkänna bolagets ansökan om patent för AβCC-teknologin. I augusti meddelades att bolaget erhöll godkännande av patent för AβCC-teknologin i Japan. I september hölls en extra bolagsstämma där beslut fattades om riktad emission av aktier samt riktad emission av Teckningsoptioner (TO1) i samband med att notering på Aktietorget planerades. I samband med den extra bolagsstämman valdes också Prof. Jan Holmgren och Dr. Clas Malmeström in i styrelsen. Vidare beslutades om ett incitamentsprogram till bolagets ledning och styrelse som innebär en maximal utspädning hösten 2018 med 4,2%. I slutet av september meddelade Bolaget att Per Wester anställts som Verkställande Direktör. Han kom från en anställning som Verkställande Direktör och Nordenchef för ett läkemedelsbolag. Per har också suttit i styrelsen för LIF, den forskande läkemedelsindustrin. Fjärde kvartalet I oktober genomfördes bolagspresentationer till potentiella nya aktieägare. Totalt presenterades bolaget till ca 2250 investerare via fysisk närvaro och webb. I oktober genomförde Alzinova en emission av units inför notering på AktieTorget. Emissionen blev övertecknad och teckningsgraden uppgick till 213 procent. Genom emissionen tillfördes Alzinova cirka 1400 nya aktieägare och 16,7 MSEK före emissionskostnader. Den 31 oktober avslutade Alzinovas samarbetspartner QPS Austria sin del av det gemensamma Eurostarsprojektet E!7927 AD-AIM. Resultatet var positivt, och ledde till ett utökat samarbete mellan bolagen som bedrivs utanför Eurostarssamarbetet. Den 25 november noterades Alzinova på AktieTorget under beteckningen ”ALZ”. Samtidigt noterades även Alzinovas teckningsoption av serie TO 1 på AktieTorget. Denna betecknas ”ALZ TO1”. I november meddelade EPO att de hade för avsikt att godkänna bolagets ansökan om patent för antikroppen ALZ-201. Något senare, i början av december, erhöll Alzinova det formella godkännandet för den andra patentfamiljen, AβCC, av EPO. Vid årets slut meddelade Alzinovas samarbetspartner inom diagnostik (ett amerikanskt läkemedelsbolag) att den ursprungliga tidsplanen ej kommer att kunna hållas. På deras begäran skickade vi även mer antikroppar (ALZ-201) så att de kunde fortsätta arbetet. Händelser efter periodens utgång Under januari påbörjades valideringen av patent ”AβCC” i ett flertal europeiska länder, till följd av EPO-godkännandet under november 2015. I februari erhölls formellt godkännande av patent ”ALZ-201” av EPO varpå valideringen av patent ”ALZ-201” i ett flertal europeiska länder påbörjades. I februari erhölls slutgiltig utbetalning av VGR (Västra Götalandsregionen) villkorslån del 2. VD kommenterar Ett år med tydliga avstamp mot framtiden för Alzinova är till ända. I november genomfördes en publik nyemission i samband med noteringen på AktieTorget vilket har varit ett naturligt nästa steg för att intensifiera utvecklingen av Alzinovas produkter. Marknadsintresset för verksamheten i emissionen var mycket positivt både avseende antal nya aktieägare och kapital. Det är mycket glädjande att så många vill investera i vår utveckling inom Alzheimers sjukdom. Efter framgången med den övertecknade emissionen har arbetet tagit full fart med den pre-kliniska utvecklingen och främst varit fokuserat på vårt vaccin, ALZ-101. Vårt tydliga mål är att godkänna vaccinet så att kliniska tester på människor kan inledas 2018. Vi har startat upp flera parallella spår för att hålla tidsschemat. Sedan tidigare har bolaget påvisat att vaccinet skyddar hjärnans synapser från amyloid-β-inducerad skada. Vi har nu påbörjat kompletterande djurförsök i syfte att påvisa att dessa förbättringar av synapsfunktionen också avspeglas i effekter på hjärnans kognition. Vi har även inlett arbetet med att testa vaccinets säkerhetsprofil i djurmodell, s.k. toxikologiska studier. Olika doser jämförs med kontrollgrupper i syfte att påvisa att vaccinet är säkert. Vidare prövar vi fram vilka doser man så småningom skall använda på människor. Med resultat från dessa studier kommer vi att gå vidare med att undersöka optimal dos av adjuvans (ett ämne som stimulerar immunförsvaret). Produktion av GLP-material (Good Laboratory Practice) är i slutskedet. Vi räknar med att detta material skall täcka behovet för det fortsatta pre-kliniska arbetet. Vi kommer således snart att påbörja det viktiga formuleringsarbetet och utvecklandet av analytiska metoder, samt inleda tester för att erhålla stabilitetsdata för läkemedlet. Den höga aktivitetsnivån ger oss goda förutsättningar att hålla vår tidsplan. Vi kommer därför fortsätta på den inslagna vägen. Vi fortsätter också att odla de kontakter som företaget byggt upp under flera år. Intresset är stort. Vi blev under förra året inviterade till ett stort läkemedelsbolag för att presentera Alzinovas produkter och vår teknologi. Vi för nu löpande fortsatta diskussioner med dem. Vi utvecklar nya kontakter genom att deltaga på ett flertal kongresser under året. Det kommer vara en blandning av rena vetenskapliga möten och partneringkongresser. Vi deltog i februari på Swiss Scandinavian Bio Business Seminar med såväl pitch som diskussioner med nya kontakter. Ytterligare ett område med stort fokus för oss är att fortsätta stärka våra patent och andra IP-skydd. Det är glädjande att patentsituationen tydligt förstärkts under det senaste halvåret. Vi avser att arbeta vidare med befintliga och nya patentskydd för att säkerställa att bolaget erhåller alla de affärsmässiga fördelar som utvecklingen av våra produkter ger. Det blir ett spännande år som kommer att innebära att vi tar flera steg framåt för Alzinova. Alzheimers sjukdom utgör ett enormt stort och ökande problem för mänskligheten. Det finns inget annat terapiområde med en sådan potential. De antikroppar och vacciner som testats på människor antyder att β-amyloid spelar en avgörande roll. Hittills har det visat sig att ju mer specifik mot ihopklumpade, lösliga former av amyloid (oligomerer) man är desto bättre behandlingsresultat uppnås. Oss veterligen finns det inget vaccin som är lika specifik mot oligomerer som Alzinovas.     Göteborg, 2016-02-26     Per Wester VD, Alzinova AB                                        Om Alzinova Alzinova AB bedriver forskning och utveckling av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom – en av våra största folksjukdomar mot vilken effektiv behandling saknas. Bolagets patenterade teknologi möjliggör utveckling av nya terapier med potential att med stor träffsäkerhet angripa de skadliga ämnen som är centrala för sjukdomens uppkomst. Alzinovas fokus är utveckling av ett vaccin som ett långverkande läkemedel för behandling och förebyggande av Alzheimers sjukdom. Vaccinet är under preklinisk utveckling för förberedande inför studier i människa. Bolaget bedriver även utveckling inom diagnostik avseende sjukdomen. Alzinova är grundat av forskare som verkat vid MIVAC forskningscenter inom Göteborgs universitet och av GU Ventures AB. Framtidsutsikter Enligt uppdaterad marknadsdata finns det ca. 33 miljoner patienter med Alzheimers sjukdom i världen. Varje år tillkommer 6,9 miljoner patienter. Kostnaden för detta uppskattas till ca 570 miljarder USD årligen. Läkemedelskostnaden enbart för Alzheimer mediciner uppgår till ca 6 miljarder USD årligen. En siffra som kommer mer än fördubblas till 2023. Idag finns ingen behandling som kan ge annat än tillfällig symptomlindring. Flera källor uppger att läkemedel som kommer ge åtminstone marginella effekter kommer att innebära stora försäljningsmöjligheter. Alzinova fortsätter att primärt fokusera på utvecklingen av vaccinbehandlingen, ALZ-101. Vårt mål är att erhålla godkännande att inleda kliniska studier 2018. För att finansiera verksamheten fram till dess finns tillräckligt kapital, under förutsättning att TO1 som genomförs i november 2016 når full teckning. Bilden visar Alzinovas patenterade AβCC-molekyl Vi kommer också utvärdera möjligheterna att fortsätta utvecklingen av antikroppen ALZ-201, för diagnos av Alzheimers sjukdom, efter det att vi erhåller resultat av pågående tester. Det finns också möjligheter för bolaget att utveckla antikroppen som terapi. Fokus ligger dock alltjämt på det aktiva vaccinet, ALZ-101. Bolagsstruktur och aktieinnehav Alzinova har inte några dotterbolag och ingår inte i någon koncern. Bolaget har ej heller några aktieinnehav. Aktien Alzinovas aktie noterades på AktieTorget den 25 november 2015. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF), vilket inte är en reglerad marknad. Per den 31 december 2015 uppgick antalet aktier i Alzinova till 4 312 000 stycken. Bolaget har ett aktieslag. Aktien ger en (1) röst per aktie. Varje aktie medför lika rätt till andel i Bolagets tillgångar och resultat.   Finansiell utveckling Bolaget har under året i huvudsak investerat i utvecklingen av ALZ-101, ett vaccin mot Alzheimers sjukdom. Vid årsskiftet hade bolaget en kassabehållning om 18,5 MSEK. Efter emissionen som genomfördes inför noteringen på Aktietorget, samt riktad emission till tidigare aktieägare tillfördes bolaget under året 22,3 miljoner kronor. Soliditeten vid årets utgång var 92,9 %. Förslag till disposition av Alzinovas resultat Styrelsen och verkställande direktören föreslår att ingen aktieutdelning lämnas för räkenskapsåret 2015-01-01 till 2015-12-31.   Granskning av revisor Bokslutskommunikén har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisor. Principer för bokslutskommunikéns upprättande Räkenskaperna i bokslutskommunikén har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokförings-nämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Årsredovisning tillgänglig Alzinovas årsredovisning för räkenskapsåret 2015 är planerad att publiceras på Bolagets (www.alzinova.com) och AktieTorgets (www.aktietorget.se) respektive hemsidor den 15 april 2016. Årsstämma i Bolaget är planerad att hållas 18 maj 2016 i Göteborg. Plats för årsstämma och för publicering av fullständig årsredovisning kommer att presenteras senast i samband med kallelse till årsstämma. Kommande finansiella rapporter Delårsrapport   1, 2016 2016-05-18 Halvårsrapport,   2016 2016-08-29 Delårsrapport   3, 2016 2016-11-28 Bokslutskommuniké, 2016 2017-02-24     Styrelsen och verkställande direktören intygar härmed att bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av Bolagets verksamhet.   Göteborg, den 26 februari 2016 Alzinova AB

Alzinova - I dag