Aptahem
Nyutvecklad bioanalytisk metod för Apta 1 (Cision)

2015-12-11 12:07
Aptahem kan i dag meddela att man genom ett målinriktat samarbete med Accelero Bioanalytics GmbH i Berlin tagit fram en ny och effektiv metod för att analysera Apta1 i biologiska material.
En väl fungerande bioanalytisk teknik är helt avgörande för att säkert kunna kvantifiera Apta1's effekter i djur och människa säger Mikael Lindstam, VD i Aptahem. Metoden som är utvecklad i enlighet med regulatoriska riktlinjer kommer att uppfylla läkemedelsmyndighetens krav. Mikael Lindstam, VD i Aptahem understryker att bolaget genom denna nya kostnadseffektiva metod, som dessutom är mer exakt än de metoder som vanligtvis används, tagit ett betydande steg fram mot sitt kliniska utvecklingsprogram. Aptahem AB Mikael Lindstam, VD Tel: 0766-33 36 99 E-post: ml@aptahem.com Kort om Aptahem Aptahem utvecklar läkemedelskandidater för att behandla och förebygga sjukdomar som orsakas av blockering av blodkärl, såsom djupventrombos, stroke eller hjärtsvikt. Trombos, även kallad blodpropp, är den medicinska benämningen på en ökad och ohälsosam koagulering av blodkroppar som orsakar mer än 30 procent av alla dödsfall i världen. Trombos uppkommer antingen genom genetiskt arv eller genom att trombosen uppstår i samband med en operation, ett trauma, på grund av medicinering eller genom att den drabbade lider av en sjukdom, t ex cancer. Bolaget innehar patent för Europa, Kina, USA och Kanada samt patentansökning i Indien. Framåtriktad information Denna meddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande.

Aptahem - I dag