NattoPharma ASA
Natto: Nya alternativ till Waran förtunnar blodet utan att förkalka ådrorna (Cision)

2015-11-18 08:03
En översiktsstudie1 från Maastrichs universitet, publicerad i internationella tidskriften Nutrients, visar inte bara K-vitaminets betydelse för kärlskydd utan även att den nya generationen blodförtunnande läkemedel är säkrare än föregångare som Waran. Med de direkta orala antikoagulantia kan vanliga biverkningar slippas och åderförkalkning förebyggas.
För patienter med risk för blodproppar har blodförtunnande Vitamin K-antagonister (VKA), eller orala antikoagulantia som de också kallas, varit de mest använda läkemedlen de senaste 50 åren. VKA, dit läkemedel som Waran hör, kräver på grund av sin sammansättning regelbunden kontroll och kan påverka andra läkemedel och näringsämnen negativt. Enligt forskare är en av biverkningarna att läkemedlen minskar vitamin K-nivåerna i kärlsystemet, något som kan leda till ökad åderförkalkning. Problemen associerade med dessa blodförtunnande läkemedel har drivit på utvecklingen av alternativa substanser, vilket resulterat i de så kallade direkta orala antikoagulantia (DOAC). Dessa läkemedel riktar sig betydligt mer konsekvent och specifikt mot koagulationsfaktor Xa eller trombin. Vidare påverkar de inte andra näringsämnen, såsom vitamin K, och kan därför ha hälsofördelar för hjärt-kärlsjuka. Detta framgår av översiktsstudien i Nutrients där forskare från Maastrichts Universitet har gått igenom och sammanställt ett större antal studier på just åderförkalkning och blodförtunnande läkemdel. "Orala antikoagulantia blockerar aktiviteten i vitamin K-beroende proteiner, vilket har visat sig öka förkalkning och därmed påverka hjärt-kärlhälsan negativt. Det är uppenbart att blodförtunnande läkemedel som inte stör vitamin K-funktionen skulle vara betydligt bättre för patienterna", säger Hogne Vik, vd för NattoPharma som är exklusiv leverantör av MenaQ7® vitamin K2. Genom att aktivera vitamin K-beroende proteiner i kroppen hjälper K2 som MenaQ7 kroppen att utnyttja kalcium korrekt. Vitaminet hjälper kroppen att förflytta kalcium till skelettet där det behövs, och bort från artärer och blodkärl där det istället kan sätta sig och orsaka åderförkalkning. Översiktsstudien visar att flera kliniska studier tidigare har bekräftat dessa effekter av vitamin K2 som MenaQ7. Hälsofördelarna har bland annat bekräftats i en studie från 2013 som publicerades i Osteoporosis International2 och i en studie från 2015 som publicerades i Thrombosis and Haemostasis3. ”Pågående kliniska tester undersöker huruvida vitamin K2-tillskott kan stoppa, alternativt minska åderförkalkning. Resultatet av dessa studier banar väg för att testa huruvida intag av DOAC tillsammans med K2 kan både förbättra koagulation och minska förkalkning.”, skriver forskarna bakom den nya studien. "Att få i sig vitamin K från mat och kosttillskott har visat sig vara till nytta för både benstyrka och kardiovaskulär hälsa", fortsätter Hogne Vik. "Vi välkomnar ytterligare förståelse för, och acceptans av, alternativ till traditionella blodförtunnande läkemedel. Förhoppningsvis innebär detta att standardbehandlingen kan utvecklas och patienternas kärlhälsa förbättras.” Läs hela studien i Nutrition här: http://www.mdpi.com/2072-6643/7/11/5479/htm Källor: 1. van Gorp RH, Schurgers LJ. New Insights into the Pros and Cons of the Clinical Use of Vitamin K Antagonists (VKAs) Versus Direct Oral Anticoagulants (DOACs). Nutrients 2015, 7, 1–20; doi:10.3390/nu7115479 2. Knapen MHJ et al. Three-year low-dose menaquinone-7 supplementation helps decrease bone loss in healthy postmenopausal women. Osteoporos Int. 2013 Sep;24(9):2499-507. 3. Knapen MHJ et al. Menaquinone-7 supplementation improves arterial stiffness in healthy postmenopausal women: double-blind randomised clinical trialThrombosis and Haemostasis, 2015; 19;113(5). # # # Om MenaQ7® MenaQ7® är det bäst dokumenterade, kommersiellt tillgängliga vitamin K2 i form av MK-7 med garanterad verkning och stabilitet, kliniska belägg och internationella patent. MenaQ7 är tillgänglig i två varianter: naturligt vitamin K2 i form av MK-7-kristaller och naturidentiska syntetiska vitamin K2 i form av MK-7 PURE. För med information om de hälsomässiga fördelarna av MenaQ7, besök menaq7.com. Om NattoPharma NattoPharma ASA, baserat i Norge, är världsledande inom vitamin K2-forskning och -utveckling. NattoPharma är exklusiv leverantör av MenaQ7 Vitamin K2 i form av MK-7. Bolaget har ett mångårigt forsknings- och utvecklingsprogram för att underbygga och upptäcka hälsofördelarna av vitamin K2 för tillämpningar inom marknaden för funktionella livsmedel och kosttillskott. Med en global närvaro, har företaget etablerat sitt nordamerikanska dotterbolag, NattoPharma USA, Inc., Metuchen, NJ. För mer information, besök nattopharma.com. För mer information, vänligen kontakta: Hogne Vik, VD NattoPharma Mobil: +47 97 53 53 26 E-mail: hogne.vik@nattopharma.com Kate Quackenbush, Kommunikationsdirektör NattoPharma USA, Inc. Telefon: 609-643-0749 E-mail: kate.quackenbush@nattopharma.com