Cision
Extra publicitet och redaktionellt innehåll fokus i ny premiumtjänst från Cision och Direkt (Cision)

2015-09-29 11:00
Nu lanseras den nya tjänsten Cision Promoted, ett samarbete mellan Cision och Nyhetsbyrån Direkt. Tjänsten ger Cisions kunder möjlighet att synliggöra sina nyheter och pressmeddelanden i form av redaktionella nyhetsartiklar framtagna av Nyhetsbyrån Direkt. Samarbetet öppnar möjligheten för Cisions kunder att få sin nyhet speglad i en artikel baserad på en intervju som görs med en talesperson hos företaget. Utgångspunkten för den redaktionella artikeln är nyheten som skickas i Cisions kommunikationsverktyg.  Nyhetsartikeln publiceras på platser som säkerställer att materialet når kapitalmarknad och media, exempelvis via Placera, Sveriges största sajt för privatsparare som ägs av Avanza, och nyhetsportalen CisionNews. Marknaden nås också via Infront som är ett av marknadens största informations- och handelssystem för placerare i Sverige. ”Många bolag kämpar med att få ut sina budskap och få en bättre synlighet samtidigt som tusentals aktieägare och andra intressenter söker information om samma bolag. Den här tjänsten är till för att fylla det tomrum som finns”, säger Lars Östlund, vd och chefredaktör för Nyhetsbyrån Direkt. ”Vi skapar en redaktion avsedd för detta och som drivs med samma seriositet och kvalitet som under 27 år lagt grunden för Nyhetsbyrån Direkts ställning som ledande finansiell nyhetsbyrå”.  I takt med att medielandskapet förändras och redaktionerna drar ner på antalet journalister är det idag allt svårare för små bolag att nå ut med sina nyheter i traditionella medier. Den nya tjänsten garanterar att nyheten får en journalistisk granskning och utformning av Nyhetsbyrån Direkts redaktörer.  Cision Promoted testades redan i våras och har hittills visat väldigt goda resultat för de bolag som fått sina pressmeddelanden uppmärksammade av Direkts journalister. Nu lanseras tjänsten för hela den svenska marknaden med målet att på sikt även nå andra nordiska marknader.    ”Syftet med tjänsten är att skapa extra publicitet för våra kunders nyheter säger Magnus Thell, vd för Cision i Norden. ”Genom vårt samarbete med Direkt kan kundernas viktiga nyheter omvandlas till högkvalitativa redaktionella artiklar och nå ut i några av de starkaste kanalerna. Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda kunderna den här unika möjligheten direkt från Cision.”