Taurus Energy
Styrelsen i Taurus Energy föreslår årsstämman en företrädesemission- och en till Lantmännen riktad emission (Cision)

2015-09-24 13:22
Styrelsen i Taurus Energy föreslår årsstämman en företrädesemission- och en till Lantmännen riktad emission samt att acceptera ett garantiåtagande från dem
De senaste 30 börsdagarna har det gjorts ca 1400 avslut i Taurus Energyaktien omfattande ca 7,2 miljoner aktier, drygt 10% av aktiestocken. Värdet av dessa aktier uppgår till ca 13,3 MSEK. Medelvärdet per aktie har de senaste 30 börsdagarna varit 1,83 SEK och standardavvikelsen 10 öre. Mot bakgrund av dessa uppgifter kommer styrelsen föreslå årsstämman den 20 november 2015 att en företrädesemission omfattande 7 545 346 aktier (1 ny B- aktie på 10 gamla aktier A-eller B-aktier) till kursen 1,35 SEK per aktie emitteras. Vid full teckning av emissionen skulle företrädesemissionen ge bolaget ca 10,2 MSEK. Styrelsens förslag till riktad emission Mot bakgrund av att Taurus Energy saknat en stabil huvudaktieägare sedan Forskarpatent Syd i ett överordnat beslut avyttrat sina aktier till bl:a forskare som bidragit med patent till Taurus Energys patentportfölj, föreslås en riktad emission. Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att bolaget riktar en emission om 3 086 419 A-aktier med 10 röster per aktie till Lantmännen ekonomisk förening(Lantmännen) á 1,62 SEK per aktie. Den riktade emissionen skulle ge bolaget 5 000 000 MSEK i nytt eget kapital. Garantiåtagande   Styrelsen har under förutsättning att årsstämman med 90% majoritet röstar för den föreslagna riktade emissionen accepterat Lantmännens erbjudande om att utan garantiersättning, garantera tecknandet av aktier i företrädesemissionen upp till ett belopp om 5 000 000 SEK. I beslutet om företrädesemission och garanti har inte styrelseledamoten Bengt Olof Johansson (VD i Lantmännen Agroetanol) deltagit. Villkor för Lantmännens deltagande i föreslagen emission 1. Endast Lantmännen tecknar A-aktier 2. Garantin gäller ett belopp om högst 5 000 000 SEK 3. Oavsett skäl tecknar Lantmännen inte fler aktier än att det sammanlagda röstvärdet understiger 30 % av samtliga röster i bolaget 4. Lantmännen har rätt att på lämpligt sätt granska och utvärdera bolaget på samma sätt som befintliga aktieägare har, innan Lantmännen förbinder sig slutligt till deltagande i emissionen. Kommentar av Taurus Energys VD Fredrik Weschke Det skulle glädja mig som VD om stämman delar styrelsens och min uppfattning om att bolaget behöver en industriell huvudaktieägare för sin fortsatta verksamhet med utveckling av teknologi för miljövänlig etanolproduktion från cellulosamaterial, samt vidare bearbetning av marknaden för sådan teknologi. Jag uppfattar även Lantmännens garantiåtagande som mycket generöst. Kommentar av Carl von Schantz (ordförande i Lantmännen Agroetanol AB)Taurus Energy verkar inom samma område som vi och har varit framgångsrika. När vi har fått frågan om ett närmare ägarsamarbete har vi lyssnat och funnit att vi kan ha ömsesidigt utbyte av varandra . Vid frågor kontakta : Fredrik Weschke 0704 547 469 Håkan Gartell 070 514 13 66 Carl von Schantz 010 556 0997

Taurus Energy B - I dag