Redsense
Halvårsrapport Redsense Medical AB (publ) (Cision)

2015-08-28 08:43
Andra kvartalet april-juni 2015 Koncernen · Intäkter under andra kvartalet uppgick till 538 kSEK. · Resultat före skatt, -1 293 kSEK. Moderbolaget · Nettoomsättning under andra kvartalet uppgick till 694 kSEK (913). · Resultat före skatt, -1 268 kSEK (-831). Januari-juni 2015 Koncernen · Intäkter under första halvåret uppgick till 1 487 kSEK. · Resultat före skatt, -1 263 kSEK. · Summa eget kapital uppgick till 2 750 kSEK vid periodens slut. · Likvida medel uppgick till 4 355 kSEK vid periodens slut. Moderbolaget · Nettoomsättning under första halvåret uppgick till 1 589 kSEK (913). · Resultat före skatt, -860 kSEK (-1 009). · Summa eget kapital uppgick till 36 734 kSEK vid periodens slut. · Likvida medel uppgick till 4 326 kSEK vid periodens slut.
Resultat och ställning Resultat för koncernen var för första halvåret 2015 uppgick före skatt till -1 263 kSEK eller -0,175 kr per aktie, vid full utspädning -0,134 kr per aktie. Antal utestående aktie var per den 30 juni 7 200 000 stycken, samt 1 100 000 teckningsoptioner TO 1. Därutöver var en kvittningsemission om 1 128 533 aktier inlämnad till Bolagsverket under juni. En kursförlust uppstod vid konverteringen av skulden vilket belastar resultatet med 270kkr. Övriga kostnader av engångskaraktär uppgår till 300kkr för en total 570kkr. Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 4 355 kSEK. Väsentliga händelser under perioden · Ett leveransavtal angående försäljning av Alarm enheter och sensorer tecknades med NxStage Medical Inc. · NxStage lanserade hemnattdialys i USA i februari i enlighet med det FDA-godkännande de erhöll i december 2014. · En nyemission om 2 200 000 units genomfördes som tillförde bolaget 13,2 MSEK. Emissionen övertecknades och cirka 750 nya delägare tillkom i emissionen. Unitsen bestod i en aktie och en teckningsoption. Teckningsoptionen löper till och med den 15 april 2016. · Bolagets aktie noterades på AktieTorget. Första handelsdagen var den 17 juni 2015. · Redsense VD Patrik Byhmer blev invald till den internationella tekniska kommittén för elektromedicinsk utrustning och som expert i kommittén beträffande standarden för dialysmaskiner. Arbetet har genererat att kommittén kommer att publicera en gemensam överenskommelse om hur dialysapparaten ska kommunicera med externa larmsystem, särskilt för nålövervakning. Redsense apparat är redan anpassad för detta mjukvaruprotokoll.  Väsentliga händelser efter perioden · NxStage konverterar ett lån om 750 kUSD till aktier, vilket innebär att de kommer att erhålla 1 128 533 aktier i Redsense Medical. Det innebär att de blir bolagets tredje största aktieägare med en ägarandel om 12 procent, beräknat på antalet aktier efter konvertering av samtliga teckningsoptioner. NxStage är en viktig kund och partner till bolaget i synnerhet på marknaden för hemdialys i USA. · B.Braun Tjeckien har lagt en första order för visnings- och demonstrationsprodukter för sitt hemdialysprogram i Tjeckien. B.Braun som är en av de större dialysmaskintillverkarna och driver även egna dialyskliniker i ett flertal länder. Totalt har de drygt 300 kliniker och 22 000 patienter. I Tjeckien finns omkring 6 100 patienter. B.Braun Tjeckien kommer också att agera som en icke exklusiv distributör. B.Braun är även distributör av Redsense i Nederländerna sedan tidigare. · Redsense arbete med de största dialyskedjorna i USA fortsatte och Davita, med cirka 170 000 patienter, har beslutat att använda Redsense för sina nattpatienter. Redsense har startat utbildningen av deras träningspersonal. Dialyskedjan Fresenius, också med cirka 170 000 patienter, har börjat använda Redsense på några av sina kliniker för nattdialys samt initierat några patienter för hemdialys på natten. · Baxter har inlett ett samarbete med Redsense för deras hemdialys Spanien. Bolaget har erhållit en första order med utrustning för 20 patienter. VD kommentar ”Första halvåret 2015 har varit intensivt för Redsense. Framförallt har det handlat om den genomförda nyemissionen och notering av aktien på Aktietorget. Emissionen gick över förväntan och att Redsense är ett noterat företag på Aktietorget ger en god grund för företagets framtida utveckling. Hemodialys (bloddialys) ges till personer med nedsatt eller utslagen njurfunktion. Behandlingen är i allmänhet livslång (undantaget de fall där en njurtransplantation kan göras). För patienten är det en stor påfrestning, eftersom patienten måste infinna sig tre gånger i veckan på en dialysklinik och varje behandling tar omkring sex timmar för patienten. Förutom den personliga belastning som dialys innebär finns det risker med dialysbehandlingar. En av de allvarligaste riskerna är VND, eller ”Venous Needle Dislodgement”, vilket innebär att vennålen lossnar under dialysbehandling. Oupptäckt VND kan innebära ett snabbt och dödligt blodläckage. Studier visar att i världen dör årligen cirka 1 200 personer av VND och långt fler får allvarliga medicinska problem (inflammationer etcetera). Redsense är en patenterad fiberoptisk engångssensor för upptäckt av VND, som varje dag räddar liv. Redsense är en färdig kommersiell produkt som sålts sedan 2008. Vi har nu börjat lanseringen av 2:a generationen och leveranser till kund är påbörjade. Efter noteringen fokuserar vi nu på att utveckla större kunder framför allt i USA inom hemdialys. Vi har fått order som bekräftar att strategin fungerar och vi ser att kunderna återköper produkten. Under hösten kommer vi fortsätta att fokusera på större samarbetspartners framförallt i USA och även på den Tyska marknaden. Vi levererar nu produkter till både DaVita och Fresenius i USA. Dessa två dialyskedjor behandlar sammanlagt drygt 340 000 patienter, jämför gärna med Sverige där det finns cirka 4 000 patienter. DaVita har nu börjat med sitt pilotprojekt för Natthemdialys och vi hoppas att kunna starta projekt med fler dialyskedjor inom kort. Den tyskspråkiga journalen ”NEPHRO-NEWS, Forum für Nephrologie und Hypertensionlogie” publicerade i juli en artikel om säkerhet under dialys där VND och Redsense nämndes (s 23ff, Sicherheit an der Dialyse). Artikeln knyter bra in på vår planerade marknadsintroduktion i Tyskland under hösten med initiering av en pilotstudie planerad redan under kvartal 3. Redsense produkt är godkänd i Europa, USA och Australien. Vi kommer att söka registrering av produkten i Kanada under hösten och håller på att utvärdera distributör där. Kanada har en etablerad dialysvård och en uttalad ambition att flytta hem dialysen. Standardiseringsarbete är en viktig del för att öka säkerheten för patienten samt att etablera ny teknologi. Den internationella gruppen, där jag är medlem, för dialysstandarden håller på att ta fram en tilläggsstandard som beskriver hur externa larmsystem för bloddetektion, exempelvis Redsense, ska kopplas till och kommunicera med dialysmaskinen för en ökad patientsäkerhet. Redsense har redan anpassats till detta förslag. Hemdialys är framtiden; att få sin dialys i hemmet, och i synnerhet nattetid, innebär stora fördelar. Fler behandlingstillfällen kan genomföras (patienten mår bättre) och patienten kan leva ett praktiskt vardagsliv. Livskvaliteten ökar. Hemdialys under natten innebär samhällsekonomiska fördelar för de patienter som har möjlighet att delta i förvärvslivet. Trots fördelar med hemdialys får bara 2 – 3 procent av alla patienter sin dialys i hemmet, bland annat på grund av riskerna med VND. 97 procent av alla dialysbehandlingar ges på dialysklinik, där patienten kan övervakas av sjukvårdspersonal. Potentialen för hemdialys bedöms till 10 – 20 procent. Dialyssjukvården klassificerar sina patienter i riskgrupper. Sjukvårdens begränsade budgetar innebär att man vill automatisera övervakningen, där Redsense blir ett självklart val. Att använda Redsense innebär att antalet patientincidenter reduceras avsevärt och både lidande och miljarder kronor kan sparas. Det är speciellt angeläget i hemmet där ingen personal övervakar. Det utförs cirka 380 miljoner dialysbehandlingar årligen i världen. Med Redsense kan den globala tillväxten för hemdialys ta fart och Redsense Medical bli ett långsiktigt tillväxtföretag. Kostnaden för övervakning med Redsense per behandling är mycket liten och uppgår endast till cirka 1 procent av den totala behandlingskostnaden. Om man lägger till kostnader för behandling för patienter som drabbats av VND och skadestånd för avlidna patienter ökar motivet att använda Redsense. Sammantaget har Redsense Medical goda möjligheter att bli ett bolag i stark tillväxt.” Patrik Byhmer Verkställande direktör

Redsense Medical - I dag