Empire AB
INFÖR NYEMISSIONEN:MEDDELANDE FRÅN EMPIRES STYRELSEORDFÖRANDE OCH VD (Cision)

2015-06-25 16:01
Teckningen av aktier i Empire AB:s nyemission startar den 25 juni och pågår till den 9 juli 2015. Det är en företrädesemission dvs befintligas aktieägare har företräde att teckna 12 nya aktier för varje befintlig aktie. Emissionskursen är 6 öre per aktie. Hela emissionen är garanterad och emissionslikviden blir just under 9 MSEK före emissionskostnader. Emissionskursen 6 öre per aktie låter onekligen billig och är avsedd att vara lockande. Ett nyckeltal, som kan vara intressant vid bedömningen av emissionen, är det egna kapitalet, som enligt Q 1 rapporten var 10.3 MSEK eller 83 öre per aktie i den hårdbantade balansräkningen utan någon som helst goodwill för vårt eget varumärke C 3. Efter emissionens injektion av eget kapital på netto 8 MSEK blir eget kapital, pro forma 18.3 MSEK, men fördelat på väsentligt fler aktier, ca 162 miljoner. Därför blir det egna kapitalet per aktie 11.3 öre, efter emissionen. Vi räknar med att verksamheten under återstående kvartal under år 2015, sammanlagt inte försämrar det egna kapitalet. VD Ulf Bork: Rationaliseringar och skärpt lagerstyrning har präglat året och Empires koncernstruktur förenklas nu till ett holdingbolag (noterat på First North) och ett rörelsedrivande dotterbolag Empire Sweden AB. Utlandsförsäljningen sker genom export till återförsäljare i Norden och Baltikum. Kostnaderna för att driva bolaget har sänkts rejält och Empire ska nu drivas med en slimmad organisation med logistikcentrum i skånska Löddeköpinge. Från och med nu ska Empire med för branschen normala säsongsvariationer gå med vinst. Problemen som vi haft och som vi tvingats lösa bl.a. med nyemissionen, har främst berott på omställningskostnaderna för flytten av lager och logistik från Köpenhamn till Löddeköpinge. Vår marknad är Hem, Hushåll och Hår! Och den marknaden är stor liksom konkurrensen. Våra position på dessa marknader gör mig dock optimistisk för framtiden. Vi räknar med en omsättning på ca 50 MSEK för helåret 2015. Många av produkterna tillverkas i Kina och vi har eget folk i Hongkong för att sköta transporterna och kontrollera produktionen av våra produkter. Liksom övriga sju anställda är jag taggad, avslutar VD Ulf Bork (52) med 21 års erfarenhet i branschen Ordförande Ian Wachtmeister: Vi försöker ge våra aktieägare rak och öppen information om läget. I korthet kan man säga att det inte såg bra ut i början av året, men nu ser det bättre ut. Det är faktiskt svårare att krympa ett företag än att växa! Snart är det dags att växa igen. Jag hoppas att så många som möjligt av Empires aktieägare utnyttjar sin företrädesrätt i emissionen och undviker att bli utspädda. Själv har jag garanterat mer än min andel av aktierna och avser utnyttja hela min tilldelning i nyemissionen. Empire grundades för 32 år sedan och mycket har skett under resans gång, men om jag har lyckats bli 82 år, så ska väl Empire kunna bli det också. Minst!! säger Ian Wachtmeister grundare av Empire och styrelseordförande i nära samarbete med management. ERBJUDANDET I KORTHET FÖRETRÄDESRÄTT För varje på avstämningsdagen innehavd aktie erhålls tolv (12) teckningsrätter (TR). Det krävs en (1) teckningsrätt för teckning av en (1) ny aktie i Empire. TECKNINGSKURS 0,06 SEK per aktie AVSTÄMNINGSDAG 23 juni 2015 TECKNINGSTID 25 juni 2015 – 9 juli 2015 HANDEL MED TECKNINGSRÄTTER 25 juni 2015 – 7 juli 2015 DIREKTREGISTRERADE AKTIEÄGARE Aktieägare med sina aktier registrerade på VP-konto deltar i nyemissionen genom kontant inbetalning enligt den förtryckta inbetalningsavin från Euroclear. Alternativt används den särskilda anmälningssedeln för det fall man köpt eller sålt teckningsrätter eller vill utnyttja del av de teckningsrätter som erhållits. FÖRVALTARREGISTRERADE AKTIEÄGARE Aktieägare med sina aktier registrerade på depå anmäler sig enligt anvisningar från respektive bank eller förvaltare. Observera att sista dag för anmälan via bank eller förvaltare kan vara ett datum tidigare än sista teckningsdag för emissionen.

Kakel Max - I dag