Aptahem
Ny tox studie visar en 10 ggr utökad säkerhetsmarginal för Apt1 (Cision)

2015-06-05 15:09
Aptahem har idag mottagit rapport från en utökad, akut toxstudie i djur som bolaget låtit genomföra.  Apt1 har doserats intravenöst till 10 ggr högre dos än tidigare utan att några biverkningar kunnat noteras.
VD Mikael Lindstam kommenterar att detta är ett styrkebesked angående bolagets läkemedelskandidat Apta 1's potential eftersom ingen toxisk verkan kan uppmätas i djur vid doser som ligger på mer än 10 gånger över beräknade administrationsnivåer som uppvisat potentiell läkemedelseffekt. Studien uppvisade inga avvikelser med hänsyn till beteende, aptit, organ och vävnads förändringar och icke minst fullt friska försöksobjekt vid avslutad studie. Aptahem AB Mikael Lindstam, VD Tel: 076 – 633 36 99 E-post: ml@aptahem.com Kort om Aptahem Aptahem utvecklar läkemedelskandidater för att behandla och förebygga sjukdomar som orsakas av blockering av blodkärl, såsom djupventrombos, stroke eller hjärtsvikt. Trombos, även kallad blodpropp, är den medicinska benämningen på en ökad och ohälsosam koagulering av blodkroppar som orsakar mer än 30 procent av alla dödsfall i världen. Trombos uppkommer antingen genom genetiskt arv eller genom att trombosen uppstår i samband med en operation, ett trauma, på grund av medicinering eller genom att den drabbade lider av en sjukdom, såsom cancer. Bolaget innehar patent för Europa, Kina och USA samt patentansökningar i Indien och Kanada.

Aptahem - I dag