NattoPharma ASA
NattoPharmas vitamin K2-produkt MenaQ7 PURE godkänt som födoämne enligt EU:s Novel Food direktiv (Cision)

2015-04-16 11:24
NattoPharma ASA:s produkt MenaQ7 PURE har igår, den 15 april 2015 blivit godkänt som Novel Food av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA). Det innebär att MenaQ7 PURE, ett syntetiskt K2 vitamin, som Nattopharma utvecklat nu är godkänt för marknadsföring inom EU. Men det innebär också att produkten kan börja adderas i olika typer av multivitaminprodukter eller i mejeriprodukter som mjölk och ost.
Vitamin K2 har en vetenskapligt bevisad effekt mot folksjukdomar som osteoporos (benskörhet) och ateroskleros (åderförkalkning). Ett godkännande av EFSA är en förutsättning för att vitamin, kosttillskott och nya livsmedel ska få tillstånd att säljas inom EU. Tidigare var verksamheten koncentrerad mot traditionellt framtagen vitamin K2 med betydligt högre framställningskostnader och svårare kvalitetssäkringsrutiner. – MenaQ7 PURE är en syntetisk produkt som är renare, stabilare och billigare att producera än tidigare tillgängliga alternativ. Godkännandet är ett genombrott då vi nu för första gången kan förse massmarknaden i Europa med det viktiga vitaminet K2. Detta ökar vår konkurrenskraft och innebär en kvalitetsstämpel i vårt arbete med att marknadsföra MenaQ7 PURE internationellt, främst USA, säger Hogne Vik, CEO på Nattopharma. Norska Nattopharma offentliggjorde den 9 april att de avser att sekundärnoteras på Nasdaq First North Stockholm. Då fanns ännu inte det godkännande från EFSA som nu beviljats. – Det har varit en lång process. Ansökan till EFSA lämnades in i april 2014 och det har tagit ett år att få MenaQ7 PURE godkänt. Man kan säga att godkännandet kom i rätt tid, precis lagom till den stora lanseringen på mässan Vitafoods i Geneve, Schweiz i början av maj, fortsätter Hogne Vik.