Axonkids
Nytt säljbolag i Kina ger en prognos om kraftig försäljningstillväxt (Aktietorget)

2015-01-27 14:45
Axonkids AB gör för 2015 en satsning på den Kinesiska marknaden och har nu skrivit avtal med ett säljbolag som omsatte 96 miljoner RMB på bilbarnstolar för 2014. Detta säljbolag kommer nu att satsa enbart på Axonkids produkter för 2015, avtalet sträcker sig initialt över 3 år.

Säljbolaget som täcker hela Kina kommer att samgå med Axonkids distributör på plats och satsa på Axonkids produktfamilj som enda varumärke för 2015. Med detta samarbete på plats når Axonkids mer än 450 barnbutiker inom Kina utöver de franchise butiker som Axonkids distributör på plats öppnat och kommer öppna. Den prognos som gjorts tillsammans med distributören och säljbolaget ger en minsta säljvolym som är 400% över den som Axonkids lagt i budgeten för 2015, vilket innebär en ny budgeterad försäljning i Kina på 13 MSEK. Även för 2016 och 2017 är prognosen mycket offensiv där prognosen ger en fördubbling av försäljningen för varje år. Säljbolaget har sålt bilbarnstolar under fyra år med en mycket god tillväxt och har utifrån detta gjort prognosen för försäljningen av Axonkids produkter för de närmsta tre åren. Effekten av denna satsning kommer att synas redan i Q3 och Q4 för 2015.

Axonkids har under 2014 gjort ett krafttag mot den Kinesiska marknaden och då framförallt satsningar i form av en säkerhetskonferens på plats i Peking samt den stora barnmässan i Shanghai. Kina är en mycket intressant marknad då de nya lagkraven som föreskriver att barn skall använda någon form av bilbarnstol upp till fyra års ålder.

För att kunna göra satsningen på den Kinesiska marknaden så kommer Axonkids att genomföra separata godkännanden på sina produkter i Kina, något som kommer att bli obligatoriskt från september 2015. Detta nationella godkännande är direkt jämförbart med den europeiska standarden ECE som Axonkids produkter tidigare godkänts för. I samband med satsningen så aktualiseras också utvecklingen av nästa generations bilbarnstolar ”I-size”. ”I-size” ,ECE r-129, är den nya standarden för bilbarnstolar som rullar ut över Europa fram till 2018. Då Kina är en ung marknad för bilbarnstolar är det därför viktigt att kunna presentera en produkt som framtids säkrar Axonkids produktfamilj.

”Det känns mycket positivt att kunna gå ut med denna nyhet som vi arbetat hårt med under det gångna året. Säljbolaget har gjort ett fantastiskt resultat med bilbarnsstolsförsäljning och ger oss ett helt annat grepp om den Kinesiska marknaden. Med detta säljbolag samt det tidigare aviserade franchisekonceptet så går Kina mot att bli den största marknaden för Axonkids redan under 2015” säger Tony Qvist, VD Axonkids AB.

För ytterligare information kontakta VD Tony Qvist, tel. 0706-91 93 86

Kort om Axonkids AB

Axonkids utvecklar, tillverkar och säljer bilbarnstolar med inriktning mot den europeiska marknaden, men har även en viss försäljning i bland annat Kina. Axonkids bilbarnstolar är framtagna i linje med den skandinaviska filosofin att bakåtvänt är säkrast, vilket är en insikt som sprider sig i världen. Alla bilbarnstolar från Axonkids är godkända enligt den europeiska säkerhetsstandarden ECE r44 04.

Se nyheten från Axonkids