OptiFreeze
Angående LU Innovation System AB:s innehav i OptiFreeze AB (Aktietorget)

2014-11-27 11:06
LU Innovation System AB har sedan flaggningsmeddelandet avyttrat ytterligare aktier i OptiFreeze AB via AktieTorget. Man kommer att behålla en väsentlig del av befintligt innehav, minst 250 000 aktier på lång sikt.

Den 19 september publicerade OptiFreeze ett flaggningsmeddelande om att bolagets medgrundare LU Innovation System AB (LUIS) sålt delar av sitt innehav i OptiFreeze AB och att ägarandelen därmed understeg 10 procent. Sedan dess har LUIS minskat sin ägarandel, dock inte de senaste två veckorna. Aktieägare och investerare har kontaktat OptiFreeze och ställt frågor. OptiFreeze och LU Innovation System vill med anledning av detta i så stor utsträckning som möjligt tydliggöra vad som skett och vad som kommer att ske.

LU Innovation System AB har för avsikt, när det ur bolagets och aktieägarnas perspektiv är lämpligt, att avyttra ytterligare aktier i enlighet med den policy som ligger till grund för LUIS ägande. Man har till OptiFreeze aviserat att ytterligare försäljningar av aktier ska ske försiktigt och med stort hänsynstagande till bolaget och dess aktieägare.

LUIS har samtidigt aviserat att man har för avsikt att behålla en förhållandevis stor aktiepost i OptiFreeze på lång sikt, 250 000 aktier, vilket innebär att man endast har ett fåtal kvar att sälja innan denna nivå nås.

Skälet till att LU Innovation System AB vill behålla stor ägarandel i OptiFreeze AB är, vilket kommunicerats tidigare, att LU Innovation System AB anser att OptiFreezes framtid är synnerligen intressant.

LU Innovation System AB:s affärside att starta bolag utifrån forskningen på Lunds universitet, se till att bolaget får en kompetent styrelse, bra management och riskkapital och därefter sälja delar av sitt innehav för att på så sätt få loss kapital som används till bildandet av nya bolag.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Westman, VD OptiFreeze AB
E-post: fredrik.w@optifreeze.se

OptiFreeze AB har en patenterad teknik som möjliggör att smak, form och struktur hos grönsaker, frukt och bär kan säkerställas genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. Tekniken öppnar för nya affärsmöjligheter för odlare och distributörer samt för företag inom kylteknik och livsmedelsproduktion runt om i världen. Bolagets teknik innebär att cellerna i grönsaker, frukt och bär tar upp naturliga antifrysprotein och sockerarter som bevarar smak, form och struktur. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund.

Se nyheten från OptiFreeze

OptiCept Technologies - I dag