Star Vault
Mortal Online Territory Control patch går live (Aktietorget)

2014-09-11 15:08
Ny funktionalitet och nytt spelinnehåll.

Idag levererades det 3e blocket, Territory Control testing och release på vår live server. Territory control (TC) är en stor uppdatering som har arbetats på och testats något längre än först beräknat. Men detta för att få så hög stabilitet som möjligt. Med detta system på plats kommer spelarna äntligen att kunna bygga helt dynamiskt och fritt, städer och byar, var de vill i världen. Spelarna designar och väljer lagarna i städerna. Det kommer att vara intressant att kriga om mark eller för att skapa fred med närliggande grannar. Detta har spelarna frågat efter en längre tid. Det finns inget annat MMORPG på marknaden idag som har ett så dynamiskt system, som låter spelarna vara kreativa, som i vårt TC system. Mortal Online har alltid stor fokus på spelarkreativitet där spelarna skapar mycket av innehållet i spelet. Detta ger längre hållbarhet än när Ain (dator styrda) enheter skapar innehållet för spelarna.

Med denna release släpptes även en kort trailer som demonstrerar lite vad TC handlar om för spelarna. Här kan ni se trailern: www.youtube.com/watch?v=XUJohf_SzhI&list=UUBpYeIFhQSASZ1YCEJNvLvg

Nu fortgår arbetet på vår nya kontinent som kommer släppas innan Steamreleasen. Denna kontinent är viktig för att få mer spelutrymme för spelarna som nu även TC kräver då spelarna kan bygga fritt i världen. Med den nya kontinenten kommer mer av allt in i spelet, något som många av våra ”veteraner” som varit med sedan dag ett, väntat på länge. Denna kontinent kommer bjuda på lite mer avancerad utmaning än vad Myrland (första kontinenten) erbjuder idag. Den nya kontinenten har även ett helt ny typ av klimat, varelser, städer mm att utforska och bygga i. Det kommer även erbjudas nya saker att skapa som tex rustningar mm.

Parallellt görs även ett arbete för att optimera spelarnas kapacitet i spelet. Under åren när vi uppdaterat den visuella delen i spelet har prestandan gått ner, något som vi nu har en mycket god plan för att optimera på ett effektivt sätt. Prestandan är alltid mycket viktig i vårt spel då det bestämmer hur spelarna kommer kunna spela och hur många som kommer kunna vara på samma område innan spelarnas upplevelse går ner. Detta hjälper även fler spelare som inte har kraftfulla datorer att spela Mortal Online.

VD Henrik Nyström kommenterar
”Vi har länge arbetat på TC och vi ser fram emot att följa utvecklingen i spelet nu när detta system är på plats. TC systemet kommer framöver vidareutvecklas med nya funktioner efterhand som det finns behov. Detta system är en stor del av vårt unika spelområde, där alla typer av spelare kan delta. Det finns en hel del gömda och hemliga delar för spelarna att utforska inom TC så det ska bli spännande att följa även denna del och ta del av feedbacken från spelarna. Detta hjälper oss att välja område inom systemet för vilka delar som behöver mest fokus.”

Henrik Nyström,
styrelseledamot och VD

Adress
E-post: info@starvault.se
Hemsida: www.starvault.se

Star Vault är ett spelutvecklingsbolag baserat i Malmö. Bolaget utvecklar i dagsläget ett onlinespel, med namnet Mortal Online, inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG).

www.starvault.se
www.mortalonline.com