Massolit Media
Halvårsrapport januari - juni 2014 (Aktietorget)

2014-08-29 08:26
januari – juni 2014• Rörelsens intäkter för första halvåret i koncernen uppgick till 66 547 (5 579) Ksek• Rörelseresultatet för första halvåret i koncernen uppgick till 2 922 (314) Ksek • Det egna kapitalet uppgick i koncernen till 3 624 Ksek och i moderbolaget till 19 433 Ksek.

Resultat- och balansräkning - se i bifogat dokument!

Verksamhetsöversikt
Massolit Media AB (publ) är moderbolag för Massolit Förlagsgrupp AB (f.d. Forma Books AB) och Massolit Förlag AB. Massolit Förlagsgrupp är ett allmänutgivande bokförlag med försäljning inom skön-, fack- och barnbokslitteratur.

Massolit Media AB (publ) förvärvade Forma Books AB den 1 december 2013. Med Forma Books AB och Massolit Förlag ABs sammanlagda utgivning om drygt 200 titlar per år innebar övertagandet att en förlagsgrupp tog plats bland de större bokförlagen i Sverige.

I Massolit Förlagsgrupp AB ingår varumärkena Massolit Förlag (f.d. Ica Bokförlag, f.d. Damm Förlag och ursprungliga Massolit Förlag) samt B. Wahlströms Bokförlag (inklusive f.d. Turbine). I Massolit Förlagsgrupp AB ingår även Ponto Pocket samt bokklubben Livsenergi. Gruppen har därmed koncentrerat utgivningen till ett färre antal varumärken. Att samla förlagets skön- och facklitteratur under ett gemensamt varumärke ger Massolit Förlagsgrupp AB frihet att utveckla utgivningen och på samma gång bevara redan framgångsrika satsningar. Att verka under få varumärken är en del av strategin för 2014 som syftar till att etablera gruppen som en stabil och utmanande aktör i förlagsbranschen.

Massolit Media AB (publ) är tillsammans med Piratförlaget Holding AB delägare i nätbokhandelssajten Bokmax AB. Massolit Media AB (publ) ägande uppgår till 9%. Massolit Förlagsgrupp AB äger 50% i jultidningsförlaget Brafö AB. Bolaget omsätter ca 30 Msek och är en bra kanal för försäljning av förlagets böcker.

Massolit Media AB (publ) är den svenska bokbranschens enda noterade bolag.
För organisationsstruktur se bifogat dokument!

VD har ordet
Jag tillträdde som VD för Massolit Media i april 2014. I samband med detta tillsattes Stefan Henriksen som VD för Massolit Medias huvudsakliga verksamhet Massolit Förlagsgrupp. Ett omfattande internt förändringsarbete inleddes med syftet att minska förlagsgruppens fasta kostnader samt öka intäkterna. Fokus för det arbetet har varit att skapa förutsättningar för en lönsam skön- och fackboksbokutgivning under varumärket Massolit Förlag samt en lönsam barn- och ungdomsboksutgivning under varumärket B. Wahlströms Förlag. Inom respektive utgivningslinje pågår arbetet med förnyade utgivningsstrategier. I linje med dessa avslutas en del författarskap medan andra tillkommer. I arbetet med förnyade utgivningsstrategier strävar förlagsgruppen efter att förstå marknadens behov idag, men även ligga i framkant för att skapa och förutse kommande trender.
Utgivningen av drygt 200 titlar per år ger goda förutsättningar för stordriftsfördelar som man ska bli bättre på att utnyttja och behålla flexibiliteten på marknaden.

Att vara huvudägare i en förlagsgrupp som rymmer en skön- och fackboksutgivning präglad av kvalitet och mångfald, B. Wahlströms Bokförlag med sin långa erfarenhet av att inspirera barn och unga till att upptäcka glädjen med att läsa, är utmanande och inspirerande. B. Wahlström Bokförlag är dessutom ett välkänt varumärke såväl inom förlagsbranschen som hos allmänheten. Jag är övertygad om att Massolit Förlagsgrupp har en plats på morgondagens bokmarknad och dessutom en viktig funktion att fylla där.

Stefan Tegenfalk

Se hela rapporten från Massolit Media