Interfox Resources
Interfox Resources genomför nyemission om 21 miljoner (Aktietorget)

2014-06-27 14:51

Styrelsen för Interfox Resources AB (publ) (“Interfox” eller “Bolaget”) har beslutat att genomföra en riktad nyemission av aktier, under förutsättning av bolagsstämmas godkännande. Styrelsen kommer att kalla till extra bolagsstämma inom kort.

Den riktade nyemissionen tillför Bolaget totalt 21 miljoner kronor, före kostnader relaterade till emissionen, som riktades till och fulltecknades av en begränsad grupp kvalificerade investerare i framförallt Stockholm och London. Största tecknare är Carlwood Capital S.A. med en teckning om 4 miljoner kronor. Det totala antalet tecknare är 22.

Kursen för de nyemitterade aktierna har satts till 0,02 kronor per aktie, resulterande i utgivande av 1 050 000 000 aktier. Varje fullt antal av tre (3) aktier berättigar till en (1) teckningsoption med teckningskurs 0,05 kronor per aktie och med teckningsperioder 1-30 september 2014 samt 1-31 december 2014. Vid full teckning med stöd av sådana teckningsoptioner tillförs Bolaget ytterligare 17,5 miljoner kronor, fördelat på 350 000 000 aktier. Alla aktier i Bolaget är av samma slag.

Beslutet att genomföra nyemissionen baseras på styrelsens bedömning att det är avgörande att med oförminskad kraft fortsätta de pågående prospekteringsarbeten som för närvarande genomförs på licensområdet som Bolaget kontrollerar i Tomskregionen i Ryssland. Resultaten från dessa arbeten har hittills varit väldigt uppmuntrande och det lokala teamet har på kort tid utfört ett mycket imponerande arbete. De positiva resultaten från återinträdet betyder att Bolaget har väsentligt fler intervall än förväntat att perforera och analysera. För att till fullo ta tillvara möjliga värden och inte tappa tid kommer investeringar utöver vad som tidigare har planerats omedelbart att behövas.

Arbetet är för närvarande i en mycket aktiv fas och styrelsen gör bedömningen att det är betydelsefullt för Bolaget och dess aktieägare att kunna fortsätta arbetena utan dröjsmål. Villkoren för nyemissionen har satts med hänsyn till de rådande marknadsförhållanden som gällde när de första nyckelinvesterarna säkrades samt de förhållanden som därefter har gällt.
Efter genomförande av denna nyemission gör Bolaget bedömningen att kapitalet är tillräckligt för att till fullo kunna genomföra planerade prospekteringsarbeten på den återinträdda brunnen samt att fortsätta förberedelserna för den nya brunnen, den brunn som planeras borras under första halvåret 2015.

Nyemissionen kommer i enlighet med de avtal som slöts när projektet förvärvades att resultera i emission av ytterligare aktier till “The Far East and Pacific Investments Inc (“FEPI”)”, som har rätt till tilläggsköpeskilling i form av aktier till dess att finansiering motsvarande 13 miljoner dollar har anskaffats. FEPI är huvudägare i Bolaget och har varit mycket aktiva i att anvisa investerare till Bolaget i tidigare och nuvarande emissioner och arbetar aktivt med att marknadsföra Bolaget och dess tillgång globalt.

Noteras bör att en av tecknarna i den tidigare genomförda nyemissionen från februari inte har kunnat uppfylla sina skyldigheter att inbetala överenskommen likvid till Bolaget, utan endast kunnat erlägga 110 000 kronor av en total teckning om 2,7 miljoner. Bolaget undersöker därför de legala möjligheterna i relation till nämnde tecknare.

Registreringen av de 110 000 kronorna ovan tillför ytterligare 3 666 667 aktier samt som tilläggsköpeskilling till FEPI (1 354 731 aktier) samt Archelon AB (209 225 aktier). Antalet ytterligare aktier som emitteras till FEPI blir vid full betalning och registrering av den riktade nyemissionen uppgår till 367 004 469. Sammanlagt kommer då att finnas 2 526 617 167 aktier i Bolaget.

I samband med genomförandet av föreliggande nyemission har styrelsen beslutat att genomföra en extern bedömning av den legala situationen relativt en finansiär, ett australiensiskt bolag, som OOO Bakcharneftegaz tidigare haft. Nämnda bolag fallerade på praktiskt taget alla sina åtaganden inom ramen för avtal med OOO Bakcharneftegaz. Dessa avtal sades slutligen upp under förra året, i god tid innan Interfox Resources inledde sin relation med OOO Bakcharneftegaz. Styrelsen och Bolagets lokala ryska partners har, efter att ha konsulterat advokatfirmor i Ryssland och Sverige, sett det som att det är en mycket begränsad risk att ett legitimt krav ska kunna framställas. Advokatbyrån MAQS i Stockholm har bekräftat detta i ett utlåtande.

Styrelsen har vidare beslutat att genomföra en sammanläggning av aktier, en s k omvänd split under året. Närmare detaljer för denna kommer att bestämmas under den närmaste tiden.

Aktietorget har meddelat Bolaget att aktien under dagen kommer att återföras till ordinarie listning. I samband med detta har orderboken rensats inför handelsstarten. Handeln återupptas kl 15.30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jens Bruno, verkställande direktör

Email: jens@interfox.com

Fakta om Interfox Resources AB (publ):

Interfox Resources är ett bolag med inriktning på prospektering avseende olja och gas i Ryssland. I Ryssland kontrollerar bolaget en licens i Tomskregionen i västra Sibirien, Ellej-Igaiskoje 71-1. Bolaget genomför ett arbetsprogram i syfte att omvandla resurser till reserver.

Interfox Resources aktie handlas på Aktietorget under namnet IFOX.

Se nyheten från Interfox Resources