Botnia Exploration
Lyckade resultat av kärnborrningar i Fäbodtjärn (beQuoted)

2014-04-24 15:50
LYCKADE RESULTAT AV KÄRNBORRNINGAR I FÄBODTJÄRN Nya analysresultat från Botnias senaste borrkampanj preciserar utbredningen av den guldförande kvartsgången vid Fäbodtjärn i Vindelgranseleområdet och resulterar i en utökning av förekomsten mot djupet. Botnia Exploration har nu erhållit alla analysresultat för relevanta borrkärnsektioner från ett antal kompletterande borrhål som kärnborrats under vintern 2013-2014 i området kring Fäbodtjärnen (omskrivit i tidigare pressmeddelanden som Fäbodliden C). Detta område ligger i Botnias undersökningstillstånd Stenberget nr 3. Målet för denna kärnborrningskampanj var att precisera den guldförande kvartsgångens utbredning i alla riktningar och att testa guldhaltens kontinuitet mellan tidigare borrade testhål. Denna fas i undersökningen var också riktad mot att fastslå hur gångens utbredning i nordlig riktning påverkats av en öst- västgående deformationszon som tidigare genomborrades med testhålet 13FÄBC022 (se pressmeddelande 12 mars 2013). Denna deformationszon framträder också som en tydlig linjär struktur på den detaljerade magnetiska kartan över området. Den senaste borrningen har nu kunnat fastslå att den guldförande kvartsgången vid Fäbodtjärn uppträder nära markytan över en 150 m lång sträcka i strykningsriktningen och över en uppskattningsvis 100 meter lång parallell sträcka på ett djup av 250 m under markytan. Den hittills djupaste skärningen med synligt guld i kvartsgången erhölls i testhålet 14FÄBC029 (1,3 m @ 5,2 g/t Au) på ett djup under markytan om 248 meter. Dessa resultat bekräftar en utökad längd av den mineraliserade gången från utgående under markytan och ner till 250 meter, vilket motsvarar minst 325 meter i stupningsriktningen. En tvärprofil genom kvartsgången indikerar en 50-60 grader stupning mot väst. De hittills djupaste borrhålsskärningarna har inte avgränsat mineraliseringens ytterligare fortsättning mot djupet. Kvartsgången, som är moderbergarten till guldmineraliseringen vid Fäbodtjärn, uppträder i hela området karaktäristiskt och starkt associerat med en annan typ av gångbergart, en så kallad ultramafisk gång. Tre testhål (13FÄBC025, -26 och -28) som borrades 75-100 m norr om den öst- västgående deformationszonen, visade att denna ultramafiska gång fortsätter norr om strukturen, utan att i dessa testhål innehålla kvartsrika sektioner med guldmineralisering. Med tanke på kvartsgångens oregelbundna karaktär i detta område, vilket är naturligt i ett område med mycket deformation, är det Botnias strategi att fortsätta undersöka området mot norr för att lokalisera möjliga nya centra för guldmineraliseringar längs denna vitt utsträckta ultramafiska gångstruktur. Två infyllningsborrhål (14FÄBC032 och 14FÄBC033) testade den övre delen av mineraliseringen mellan markytan och 50 m ner. Resultaten av dessa hål bekräftar kontinuiteten av mineraliseringens karaktär, både i mäktighet och i guldhalt. Anmärkningsvärt är också en jämförelse av resultaten i borrhål 14FÄBC024 och 14FÄBC029. Båda hål påträffade kvartsgången på nästan samma djup och med mindre än 15 meters mellanrum. Hål 24 visade en skärningslängd i kvarts om 1,45 m med 0,5 g/t guld medan hål 29 resulterade i en skärningslängd i kvarts om 1,3 m med 5,2 g/t guld. Dessa resultat framhäver den grovkorniga karaktären av guldmineraliseringen vid Fäbodtjärn. Nedan följer en sammanfattning av resultat från alla hål som borrades under vintern 2013-2014 vid Fäbodtjärn: (Se tabell i bifogad PDF-fil) (Analysmetod: Au-AA26: 50 g Fire Assay, Atomic Absorption Finish utförd av ALS Laboratories i Piteå och Vancouver; använd cut-off: 0,5 g/t Au). Borrhålens enskilda läge är specificerat i följande tabell: (Se tabell i bifogad PDF-fil) - Vinterns borrkampanj i Fäbodtjärn har genererat lovande resultat som öppnar för nya borrkampanjer. Vi ser att den guldmineraliserade kvartsgången fortfarande är öppen mot djupet där vi inte behöver borra djupare för närvarande. Istället kommer undersökningsborrningar planeras i den ultramafiska gången för att påvisa tänkbara guldförekomster samt planera för de infyllningsborrningar som krävs för att färdigställa en mineraltillgångsberäkning. Det var även intressant att se den tydliga grovkorniga karaktären av mineraliseringen, säger Bengt Ljung VD för Botnia Exploration Holding AB. Stockholm, 24 april 2014 För ytterligare information kontakta: Bengt Ljung, VD - Botnia Exploration Telefon: +46 705 431605 E-post: info@botniaexploration.com mailto:info@botniaexploration.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted Botnia Exploration Pressrelease 2014-04-24.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=12648 Om Botnia Exploration Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på AktieTorget (BOTX). För ytterligare information besök bolagets hemsida www.botniaexploration.com Mer information från beQuoted Nyhetsrum Botnia Exploration http://www.bequoted.com/botnia-exploration

Botnia Exploration Hol... - I dag