AarhusKarlshamn
AAK - Ytterligare ett rekordhögt rörelseresultat och tvåsiffrig vinsttillväxt för samtliga affärsområden (Cision)

2014-04-23 11:00
· Ett rekordhögt rörelseresultatet för ett första kvartal, som denna gång uppgick till 287 (242) Mkr, en förbättring med 19% jämfört med motsvarande kvartal föregående år. · Volymerna ökade med 3%. · Food Ingredients - uppnådde ett rörelseresultatet om 174 (158) Mkr, en förbättring med 10%. · Chocolate & Confectionery Fats - förbättrade sitt rörelseresultat med 38% till 116 (84) Mkr. · Technical Products & Feed - förbättrade sitt rörelseresultat med 12% till 29 (25) Mkr. · Vinsten per aktie ökade med 21%, från 3,78 till 4,57 kronor. · Avkastningen på sysselsatt kapital (Return on Capital Employed, ROCE), som beräknas på rullande tolvmånadersperioder, uppgick till 16,8% (16,4% den 31 december 2013). · Under första kvartalet beslutade AAK att bygga en ny produktionsanläggning i Brasilien. · Den 9 april 2014 tillkännagav AAK köpet av olje- och fettverksamheten från CSM Benelux NV i Merksem. "AAK erbjuder hälsosamma produkter till lägre kostnader och produktutveckling i nära samarbete med kunderna. Det gör att vi fortsätter att vara försiktigt optimistiska inför framtiden. De viktigaste drivkrafterna är den fortsatt positiva utvecklingen för Food Ingredients och den fortsatta förbättringen inom Chocolate & Confectionery", kommenterade Arne Frank, koncernchef och VD. För ytterligare information vänligen kontakta: Fredrik Nilsson Anders Byström Finansdirektör Direktör Extern redovisning & Investor Relations Tfn: + 46 40 627 83 34 Tfn: +46 40 627 83 32 Mobil: + 46 708 95 22 21 Mobil: +46 709 88 56 13 Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 april 2014 kl. 11.00 lokal tid. AarhusKarlshamn (AAK) är en av världens ledande tillverkare av högförädlade vegetabiliska specialoljor och fettlösningar, vilka kännetecknas av en hög grad av teknikinnehåll och innovation. AAK:s lösningar är transfria med låg andel mättade fetter och ersätter mjölkfett och kakaosmör, samt tillgodoser andra behov hos våra kunder. AAK har produktionsanläggningar i Danmark, Mexiko, Nederländerna, Sverige, Storbritannien, Uruguay och USA. AAK har även kontraktstillverkning i Ryssland och Malaysia. Företaget är organiserat i tre affärsområden; Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. AAK:s aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm, inom segmentet Large Cap. Ytterligare information om AAK finns på företagets hemsida www.aak.com. ----------------------------------------------------------- http://news.cision.com/se/aarhuskarlshamn/r/aak---ytterligare-ett-rekordhogt-rorelseresultat-och-tvasiffrig-vinsttillvaxt-for-samtliga-affarsomr,c9572772 http://mb.cision.com/Main/871/9572772/235925.pdf http://mb.cision.com/Public/871/9572772/9a617c82ddf05219.pdf

AAK - I dag