SwitchCore
Q1 2014 Kvartalsrapport januari-mars 2014 (Aktietorget)

2014-04-17 10:51

Verksamhet och framtidsutsikter

Switchcore skall förvärva en eller flera lönsamma verksamheter som möjliggör att bolagets latenta skattefordran på 220 MSEK på lång sikt kan realiseras och därigenom berika aktieägarna. Konkret söker vi efter välskötta bolag med en vinstnivå från cirka 25 MSEK och uppåt.

För att finansiera större förvärv räknar vi med att använda vår kassa samt viss upplåning; men också nyemission kan bli aktuellt. Därigenom kan vi ta oss an ett större förvärv än vad vår aktuella finansiering tillåter.

Parallellt söker vi opportunistiskt andra affärsmöjligheter. Bland annat har bolaget varit garant vid ett flertal emissioner.

Kapitalförvaltningen

Bolagets kapital förvaltas i en riskspridd portfölj med relativt hög avkastning. Under 2013 drabbades bolaget hårt av värdeminskning i några långsiktiga innehav. Eftersom koncernen redovisar enligt IFRS så upptas även icke realiserade förluster i resultaträkningen. De största förlusterna under 2013 kom av misslyckade obligations- och konvertibelaffärer Bland dessa märktes PA Resources(-5,3 MSEK), Russian Real Estate(-2,1) samt Northland Resources (-2,2).

Under Q1 2014 har bolagets placeringar ökat i värde. Kapitalförvaltningen genererade ett överskott om 3,2 MSEK. Per 31 mars bestod bolagets tillgångar till cirka 41% av likvida medel, 12% av aktier och 47% av räntebärande placeringar.

SwitchCore lämnar inga prognoser och har inte fastställt några finansiella mål.

Organisation

SwitchCore-koncernen består av moderbolaget SwitchCore AB (publ), dotterbolagen SwitchCore Options AB, SwitchCore Intellectual Property AB, Eroc Technology AB, SwitchCore Taiwan AB och SwitchCore i Stockholm AB. I dotterbolagen finns inga externa tillgångar eller skulder och hela portföljförvaltningen bedrivs i moderbolaget. Som tidigare rapporterats har SwitchCore ingått ett avtal med det närstående bolaget AB Traction, som är huvudägare i SwitchCore. Detta servicekontrakt omfattar arbetet som VD samt förvaltning av bolagets likvida medel. SwitchCore har inga anställda. Nedan redovisas styrelsen och dess aktieägande.

(Se tabell i bifogad PDF-fil)

Kalendarium

2014-04-23 Årsstämma

2014-08-05 Halvårsrapport

2014-11-04 Delårsrapport tre

SwitchCores aktie

Aktiekapitalet uppgår till 37 164 011,76 SEK fördelat på 6 194 002 aktier av serie A samt 30 970 010 aktier av serie B. Bolaget är anslutet till Aktietorget. Aktier av serie A har ISIN-kod: SE0003210590 samt kortnamnet SCOR-A. Aktier av serie B har ISIN-kod: SE0003172089 med kortnamn SCOR-B. A-aktier har en rösträtt per aktie och B-aktier har en tiondels rösträtt och ger i allt övrigt samma rättigheter i bolaget. I SwitchCore finns inga utestående konvertibler eller teckningsoptioner.

Redovisningsprinciper och granskning

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IFRS. Det innebär att rapporten följer IAS 34. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som i den senaste årsredovisningen har använts. Bolagets innehav av värdepapper har klassificerats som kortfristigt oberoende av eventuella löptider eftersom bolaget har för avsikt att omsätta dessa när behov föreligger. Koncernens uppskjutna skattefordran på cirka 220 MSEK är inte redovisad i balansräkningen. Denna skattefordran har justerats för den nya bolagsskattesatsen om 22 %. Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Mer information finns på www.aktietorget.se under Switchcores avdelning eller direkt på: www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0003210590

Stockholm den 16:e april 2014

VD: Mattias Molin