Petrogrand offentliggör erbjudandehandling avseende det offentliga uppköpserbjudandet till aktieägarna i Shelton Petroleum (Nasdaq OMX)

2014-04-17 14:47
Stockholm, 2014-04-17 14:47 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Erbjudandet Den 21 mars offentliggjorde Petrogrand ett kontanterbjudande att förvärva samtliga aktier av serie A ("A-aktie") till ett pris om 18,60 kronor per aktie, aktier av serie B (”B-aktie”) till ett pris om 18,60 kronor per aktie (tillsammans ”Aktier”), konvertibler av serie 2013/2014 till ett pris om 17,50 kronor, plus upplupen ränta, per konvertibel (”Konvertibel”) och teckningsoptioner till ett pris om 3,00 kronor per teckningsoption ("Teckningsoption") i Shelton (”Erbjudandet”). Erbjudandehandling Erbjudandehandling avseende Erbjudandet har godkänts och registrerats av Finansinspektionen den 17 april 2014. Erbjudandehandlingen har idag offentliggjorts och finns tillgänglig på Petrogrands webbplats www.petrogrand.se och på Mangold Fondkommissions webbplats www.mangold.se samt kommer att finnas tillgänglig på Finansinspektionens webbplats www.fi.se. Erbjudandets anmälningssedel kommer att finnas tillgänglig på de två förstnämnda webbplatserna. Förtryckt anmälningssedel skickas till alla direktregistrerade aktieägare i Shelton per den [17] april 2014. Acceptperiod och redovisning av likvid Acceptperioden för Erbjudandet löper från och med den 22 april 2014 till och med den 1 juli 2014. Erläggande av vederlag beräknas påbörjas omkring den 10 juli 2014. För ytterligare information, vänligen kontakta: Maks Grinfeld, VD, tel. +46-8-5000 78 10 Mikael Wallgren, styrelseordförande, tel. +46-8-5000 78 10 Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB Aktsamhetsuppmaning: Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information. Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.